Foto: Magnus Skrede

100 saker om talentutvikling

I løpet av de siste årene har vi skrevet over 100 artikler om talentutvikling. Her er sakene som har skapt mest engasjement.

Senter for talentutvikling publiserer ukentlig artikler om aktører, aktiviteter og beste praksis på U19-feltet, med mål om å samle, dele og drive feltet fremover. Til sammen har vi skrevet over 100 saker om talentutvikling.

Men hva har vi egentlig skrevet om? Og hva har skapt mest engasjement?

I denne artikkelen tar vi et blikk tilbake.

Senterets aller mest leste sak: Oversikten over sommerkurs i 2021. Her fra Ung Filharmoni sommeren 2019. Foto: Magnus Skrede

– Vi ønsker å være en pådriver for å dele beste praksis hos unge utøvere, lærere og miljøer, slik at vi kan inspirere og bryne oss på hverandre, og se hvordan det går an å bli god. Gjennom møter med excellence kalibrerer man seg og finner ut hva som kreves. Ved å synliggjøre dette i kanaler alle har tilgang på, blir det tydeligere hva som kreves i dag for å bli musiker i morgen. Denne kunnskapen er til for å deles, sier Anders Hall Grøterud, leder for Senter for talentutvikling.

Inspirasjon til øving

Det er ingen tvil om at en musikers hverdag dreier seg mye om øving.

Å inspirere og motivere unge musikere til å være nysgjerrige i sin øvingshverdag er en viktig del av det å drive med talentutvikling, og da kan det være interessant å høre hva andre musikere tenker om saken.

I spalten Mitt øvingsrom forteller musikere med ulik alder, erfaring, instrument og arbeidsplass om sin hverdag på øvingsrommet; hvordan starter de dagen? Hva de ha tilgjengelig? Har øvingen endret seg med årene?

Mitt øvingsrom – Audun Breen

Mitt øvingsrom – Cecile Laure Kouassi

Av og til trenger man inspirasjon til nye måter å øve på, eller man skal gjøre noe helt nytt og lurer på hvordan det er best å gripe saken an. For eksempel forteller universitetslektor i fiolin ved Barratt Due musikkinstitutt, Bård Monsen, om «indre spilling», altså øving uten instrumentet:

Bård Monsen: Slik øver du uten å lage en lyd

Det er aldri feil å lytte til de som har mye erfaring. Per Gisle Haagenrud ble tildelt Lindemannprisen for sin innsats som musiker og pedagog, og her deler han sine erfaringer fra over 40 år med undervisning:

Per Gisle Haagenrud: Selvstendige elever øver bedre

Og ett spørsmål som alltid kommer igjen er «ferie». Hvor mye skal man øve gjennom sommeren eller i julen? Er det lurt eller ikke å ta seg helt fri?

Ferieøving

– Om man bør ta en pause fra øving ferien eller ei, kommer an mange ting. Jeg tror det er utrolig viktig å ta tid til å kjenne på at man virkelig har lyst til å øve, sier Ingerine Dahl. Foto: Magnus Skrede.

Samhold og tilhørighet

Mange unge talenter savner et sosialt miljø med andre som er like lidenskapelig opptatt av musikk som dem selv. Gjennom programmer som Nasjonalt Klavertiltak, Ung Filharmoni og Mestermøte får de bli kjent og spille sammen med andre musikere på samme nivå.

For pianistene, som ofte sitter mye alene på øvingsrommet, har Klavertiltaket vært en etterlengtet arena for samspill og sosialisering.

Et løft for klavermiljøet

Her forteller for eksempel pianist Simen Kraggerud og fiolinist Mathias Liodden om da de dannet samspillduo under sommersamlingen i 2020.

Spiller hverandre kreative

I både Tromsø og Kristiansand har det vært manko på bratsjister på Mestermøte-samlingene. Derfor var blant andre Ida Bryhn med på å arrangere kræsjkurs i bratsj for alle som hadde lyst til å prøve. Det endte med at flere kursdeltakere viste interesse for å lære mer.

Bratsjister er ikke dårlige fiolinister

Et annet viktig møtepunkt for unge talenter er sommerkurs. I denne saken forteller noen av landets dyktigste instrumentalister om sine opplevelser på sommerkurs; for eksempel Eivind Ringstad, som kanskje aldri ville funnet fram til bratsjen som hovedinstrument hvis han droppet kurset den ene sommeren.

Gøy med sommerkurs!

På Oslo Kammerakademis sommerkurs samles unge blåsere for å spille kammermusikk, noe mange har fått liten erfaring med fra før.

Løfter opp morgendagens blåsere

Nye erfaringer ble det også på slagverkerne Åse Marie Midtun og Sebastian Lindland, som befant seg 30 meter unna dirigenten under prøvene til Ung Filharmoni. Da ble samarbeidet med konsertmesteren ekstra viktig.

Samspill på 30 meters avstand

– For meg er det helt unikt at så mange blåsere er samlet. Jeg blir inspirert av å møte musikere fra hele landet og se hvordan de jobber. Det er et godt miljø, sier Hedda Frøland. Foto: Magnus Skrede.

Forskning og innsikt

Det er ikke bare de unge musikerne som har behov for å møtes; også for lærere og andre fagpersoner er det viktig å snakke sammen, utveksle erfaringer, og bringe feltet fremover.

På Nasjonal klaverkonferanse, Nasjonal strykerkonferanse, samt det årlige Høstseminaret, samles pedagoger, utøvere og andre nøkkelpersoner med høy kompetanse og stort engasjement, til faglig påfyll og kunnskapsdeling om morgendagens musikere.

For eksempel har pedagog og forsker Ellen Stabell det siste året presentert resultatene fra Talentundersøkelsen:

Talentundersøkelsen: Klaver – Alle vil bli profesjonelle musikere

Talentundersøkelsen: Stryk – Talent på fulltid

På Høstseminaret i 2020 var temaet «Morgendagens musikere», og hovedinnlegget ble holdt av Tanja Orning:

Morgendagens musikere er multitalenter

Og vi kan lese om pilot-samarbeidet med Talent Norge Junior, om talentutvikling blant yngre strykere:

Talentutvikling for fremtiden

– Alle, selv de som øver 4-5 timer om dagen, føler at de øver mindre enn de burde. Det kan jo være ganske slitsomt over tid, sier Ellen Stabell, her i samtale med to utøvere under Klavertiltaket i 2020. Foto: Magnus Skrede

Mental trening og ferdigheter

Å være musiker handler om mye mer enn øving og konserter. Dagene på reisefot kan bli mange, timene på øvingsrommet lange, nervene vanskelige å kontrollere, og presset tungt å bære alene. 

Hvordan kan man forberede fremtidens musikere på disse tingene, og sørge for god mental og fysisk helse?

I en artikkelserie snakker hjerneforsker Ole Petter Hjelle om hvordan man kan ta best mulig vare på både kropp og hode, ved å spise, sove og trene seg til å bli en bedre musiker. Førstnevnte artikkel hadde over 2000 unike lesere.

Hjelle: Spis deg til en bedre musiker

Under klaverkonferansen i 2020 fortalte pianist Gunilla Süssmann sin historie om å fine nye veier da helsa tvang henne til å slutte som konsertpianist.

Gunilla Süssmann: Hvordan takle motgang som musiker?

Og under Ung Filharmoni i 2020 var et knippe av landets dyktigste orkestermusikere samlet for å diskutere det alltid tilbakevendende temaet «prøvespill».

Endret fokus – vant prøvespillet

I tillegg har leder for Senter for talentutvikling, Anders Hall Grøterud, sammen med trompetist Tine Ting Helseth, holdt seminaret Best når det gjelder for unge musikere rundt om i Norge. Hvordan bli tryggere på scenen, få større glede av konserter, og få ut det du er god for på prøvespill?

Helseth og Grøterud – Best når det gjelder

– Som pianist er man vant med å løse alle problemer alene, men det å snakke om at man har vondt burde ikke være et tabu, sier Gunilla Süssmann. Foto: Magnus Skrede.

Koordinering

Blant SFTs aller mest leste artikler er oversiktene over sommerkurs i Norge i 2021, med nærmere 3000 unike lesere, og oversikten over norske musikkonkurranser. Slike saker skal dekke behovet for koordinering i et mangfold av tilbud som stadig vokser.

I takt med dette har det vært interessant å se at søkertallene til årets sommerens kurs var høyere enn noen gang, tross, eller kanskje nettopp på grunn av, den pågående pandemien.

Rekordmange søkere til sommerkurs

Også konkurransene Virtuos og UMM har båret preg av situasjonen, men lot seg til slutt gjennomføre i 2020 og 2021, etter noen runder med utsettelser og tilpasninger. 

Mathias Rugsveen vant Virtuos – Bedre sent enn aldri

Og de ulike regionene rundt om i landet kan vise til stor aktivitet og resultater på talentutviklingsfeltet, som for eksempel gjennom disse sakene fra Bergen, Trondheim og Tromsø:

Under Festspillene i Bergen i 2021 var nåværende og tidligere deltakere i Unge talenter samlet på scenen i Universitetsaulaen, for å markere at det var ti år siden fordypningstilbudet kom på plass.

Ti år med bergenstalenter i samspill

I Trondheim har Sven Olav Lyngstad vært en viktig drivkraft bak Lørdagsskole-ordningen; en viktig del av regionens musikkutdanning, som har produsert musikere av internasjonal toppklasse.

Sven Olav Lyngstad: Gir gløden videre

Og i Tromsø ble det forrykende samarbeid da musikere fra Unge talenter Nord og Juniororkesteret til Barratt Due musikkinstitutt selv fikk ansvar for å lede prøvene og ta alle beslutningene.

Talentmøte på tvers

– Da vi møttes var vi barn, med en voksen instruktør som ga oss beskjed om hva vi skulle gjøre. Nå har vi selv blitt voksne, selvstendige musikere som møtes på spillejobber, sier Hanna Marie Thiesen. Her med alumni-gruppa under Festspillene i Bergen. Foto: Magnus Skrede

Pandemitid

Vi er alle lei av å høre om det, men det er ikke til å komme bort fra at koronapandemien har tatt mye oppmerksomhet det siste halvannet året. Senter for talentutvikling har likevel jobbet hardt for å avlyse minst mulig.

– Ett år er mye i en femtenårings eller en syttenårings liv, og det å miste viktige talenttilbud (…) kan være avgjørende for om man fortsetter med musikk på dette nivået, sa Anders Hall Grøterud da det ble klart at Ung Filharmonis sommersamling i 2020 likevel lot seg gjennomføre.

Duket for sommersamling

Så hvordan kan man arrangere trygge møteplasser når det er krav om avstand, munnbind og kontinuerlig håndvask?

For eksempel kan man spille firhendig klaver iført munnbind, og sprite ned tangentene:

Firhendig klaver med antibac og munnbind

Man kan få til samspill ved å stille seg i ring i stedet for på rekker, slik de gjorde på det første Mestermøtet i Kristiansand etter nedstengningen i mars 2020:

Gledelig gjensyn med Mestermøte

Eller man kan rett og slett ta med seg øvingen utendørs, slik Christiania Blåseensemble gjorde.

Vi gjør hverandre gode

Men pandemitiden har også fostret kreativitet i det norske musikklivet.

En av våre aller mest leste saker det siste året er artikkelen om Geir Davidsen, førsteamanuensis ved UiT og Musikkonservatoriet i Tromsø, som har utviklet et verktøy som faktisk lar musikere spille sammen på tvers av landet. Uten problemer.

Geir Davidsen: Digitalt samspill uten forsinkelse

Og for å motivere unge talenter til å fortsetteøvingen, og ikke minst gi dem noe å øve mot, arrangerte SFT i samarbeid med Oslo-Filharmonien solistkonkurransen Ung Solist. Blant vinnerne var Birgitta Oftestad, som lot oss følge henne i tiden frem mot den store konsertdagen.

Russefeiringen får jeg bare droppe

– Det er ikke et så stort pianomiljø i Ørsta, så det er kjekt å møte jevnaldrende med den samme interessen for piano, sier Eirik Stave. Her sammen med Sebastian Svenøy. Foto: Magnus Skrede.

Tekst: Marte Fillan / Senter for talentutvikling