MITT ØVINGSROM: Audun Breen

Solo-trombonisten i Oslo-Filharmonien starter hver øving med en sjekkliste som sikrer en god økt.

Navn: Audun Breen

Bosted: Oslo

Instrument: Trombone

Arbeidssted: Oslo-Filharmonien

Trombonen. Å spille et instrument er hardt fysisk arbeid – og Audun Breen har derfor laget en sjekkliste for å starte hver øving på rett ben. Bokstavelig talt. Foto Privat

Hvordan ser en vanlig øvedag ut for deg? 

Det kan tidvis være ganske høyt trykk i Oslo-Filharmonien. I årene som profesjonell musiker har jeg blitt mye flinkere til å gjøre mer på kortere tid. Å spille et instrument i timevis er et fysisk arbeid, og jeg merker fort at hvis jeg ikke gjør de riktige øvelsene, så faller det fysiske gjennom. Da må jeg jobbe ekstra hardt for å produsere musikken. 

Derfor har jeg kondensert de absolutt viktigste aspektene ved spillet mitt ned til en 20-30 minutters sjekkliste som jeg går gjennom hver dag på starten av øvingen. Noen ganger tar det litt lengre tid, noen ganger sitter det med en gang.

Sjekklista:

  1. Pust. Først kommer det kroppslige. Som blåser forsøker jeg å sette to bein i bakken og forsikre meg om at kroppen er i orden, at jeg puster ordentlig og artikulerer riktig.
  2. Artikulasjon. Deretter begynner jeg å jobbe med hvordan starte en tone. Hvis jeg føler at det er på plass, så kan jeg gå videre. Hvis starten på tonen min (artikulasjonen) er som jeg ønsker, følger som regel bare klangen etter. Som perler på en snor.
  3. Legato. Den største utfordringen som musiker er hvordan sette to eller flere toner sammen på den mest meningsfulle måten og slik at det låter musikalsk. På trombone er det særlig legato vi blir spesialister på, siden det er et veldig lite idiomatisk legatoinstrument – vi har ingen ventiler som hjelper oss.
  4. Utvide registeret. Så utvider jeg registeret i både og høye lave toner, men også i styrkegrad. Hvis jeg klarer det, vet jeg at jeg har alt på plass.
På øvingsrommet. Audun Breen forteller om at metronom kan hjelpe musikere å prestere når det gjelder som mest. Foto Privat.

Fortell litt om bruken din av metronom

Metronom gir en fast puls å forholde seg til. Øver man nok med metronom, vil man klare å holde en fast puls selv. I et orkester må du kunne gjøre ting på kommando, det vil si at du må ha perfekt ansats akkurat idet metronomen treffer eneren. Som musiker må man spille på kommando – enten det er med dirigentpinnen eller metronomen. Metronomen hjelper å forholde seg til faste former og prestere når du må.

Har øvingen din endret seg gjennom årene?

Øvingen min har sakte, men sikkert, gått fra kvantitet til kvalitet.

Da jeg begynte på Norges Musikkhøgskole, var det en stemme som sa jeg måtte øve så mye som mulig. Det er en veldig fin ting, så lenge man gjør det riktig og ikke overanstrenger seg. Men jeg følte aldri at tiden strakk til, selv om jeg var veldig disiplinert. Det perspektivet forandret seg, da jeg var i London på Guildhall School of Music & Drama. Der var det fullt trykk og mye ble forventet av deg på kort tid. Jeg fikk mindre timer til øving og måtte være mye mer effektiv. Jeg innså plutselig at jeg hadde hatt masse tid på Musikkhøgskolen.

Som utøvende musiker vil jeg alltid prestere 110%. Dessverre er jeg nå inne i en periode der øvingsmotivasjonen ikke er på topp. Desto viktigere er at all tiden på øvingsrommet er så effektiv som mulig. Som student på NMH var jeg i stand til å øve 5-6 timer hver dag, noe som er ganske mye som messinginstrumentalist. Nå øver jeg max 2,5-3 timer effektivt på en dag.

Blyanten er alltid lett tilgjengelig om Breen skal gjøre noen notater. Foto Privat.

Hvilket øvetips har hjulpet deg mest?

«Ha en plan». Det kan enten være planen din for øvingstimen eller en plan for hva du øver til. Ett år i forveien eller en måned i forveien. Plan er det beste øvingstipset.

Et annet tips: Hvis du føler at i dag får du ikke til noe som helst, er det greit å ikke øve. Ha god samvittighet og kom sterkere tilbake neste dag.