Fra øverst til venstre: Hector Maximilian Serafin Kraggerud, Maria Oftestad, Nikita Khnykin og Taric Mesic under privinnerkonserten, UMM 2020-2021 Foto: Egil Hofsli/UMM

Bedre sent enn aldri

Utsettelser, avlysninger og tomme saler. Å konkurrere i musikk kan være krevende i utgangspunktet, og særlig under en pandemi.

Solistkonkurransen Virtuos ble gjennomført 22. november, åtte måneder senere enn planlagt. Også Ungdommens musikkmesterskap for 2020-2021 arrangeres digitalt. 

Å avholde musikkonkurranse under en pandemi er ingen spøk, men det lar seg gjøre.

Virtuos 2020

Virtuos har vært arrangert annethvert år siden 2006. I den NRK-sendte finalen spiller fire finalister under 20 år hvert sitt stykke sammen med Kringkastingsorkesteret. 

Vinneren får Den norske solistpris, samt æren av å representere Norge i EBUs internasjonale konkurranse, Eurovision Young Musicians.

Deltakerne i finalen i 2020 var Nikita Khnykin (piano), Daniil Letiagin (marimba), Balder Hella Mikkelsen (cello) og Mathias Rugsveen (trekkspill). Samtlige fikk strålende tilbakemeldinger fra juryen, men det var Rugsveen (16) som til slutt gikk av med seieren. 

– Det var en veldig stor opplevelse som jeg har sett frem til lenge, sier han.

Foto: NRK/Virtuos 2020.

Fra håndverker til musiker

Trompetist Tine Thing Helseth utgjorde juryen sammen med fiolinist Eldbjørg Hemsing, og Anders Beyer, direktør for festspillene i Bergen. Både Helseth og Hemsing har selv vunnet Virtuos, i henholdsvis 2006 og 2008. 

Helseth innrømmer at det kan være krevende å skulle bedømme et kunstuttrykk som musikk – hva er objektivt, og hva er smak og behag?

– Det er jo litt rart å konkurrere i musikk. På den ene siden kan man legge vekt på den tekniske utførelsen, og der er det mer sannsynlig at alle dommerne er enige. På den andre siden er det jo formidling og hjerte som betyr mest. Det er mer personlig og kan tolkes ulikt dommerne imellom, sier hun.

En konkurranse er nesten like mye av en mental som en musikalsk øvelse, mener Helseth. Man må være sterk i hodet.

Tine Thing Helseth var tilbake som jurymedlem i Virtuos 2020 etter at hun selv vant finalen i 2006. Foto: tinethinghelseth.com

– Det har visse likhetstrekk med å være idrettsutøver. Prestasjonen ligger like mye i hodet som i spillingen, og det er noe alle må trene på. Man skal ha kontroll på sine egne oppgaver, og samtidig klare å slippe kontrollen. De andre får du ikke gjort noe med.

Hun vet av erfaring at det kan være krevende å fokusere kun på seg selv når noen skal mene og kommentere på det du gjør. Da er det lett å vektlegge det man tror dommerne vil høre, i stedet for det som virkelig betyr noe for en selv.

– Men det er i formidlingen man går fra å være håndverker til å bli musiker, understreker hun.

Uten publikum

Som med alt annet i 2020 har det å arrangere konkurranse vært krevende. Virtuos skulle opprinnelig gå av stabelen 21. mars, men måtte av naturlige grunner utsettes. EBUs internasjonale finale Eurovision Young Musicians er avlyst, men Virtuos-vinneren får i stedet en egen konsert på Festspillene i Bergen i 2021, samt et solistoppdrag med KORK.

– Det gleder jeg meg veldig til, jeg har allerede begynt å øve, forteller vinneren Mathias Rugsveen.

Balder Hella Mikkelsen (18) forteller at uvissheten siden mars har bydd på visse utfordringer.

– Da vi kom til november var det plutselig et års tid siden forrige gang jeg opptrådte, så jeg ble litt ekstra nervøs. Men jeg hadde som mål å kose meg under fremførelsen, og det greide jeg, sier han.

Balder Hella Mikkelsen under sin fremførelse av Pezzo capriccioso av Tsjaikovskij under Virtuos finale 2020. Foto: NRK/Virtuos 2020

Da konkurransen endelig kunne gjennomføres måtte det imidlertid bli uten publikum. Deltakerne er enige om at det å spille for en tom sal er noe annet enn å ha publikum tilstede. 

– Jeg liker best å spille for et publikum. Det gir en følelse av ekstra energi, sier pianist Nikita Khnykin (17).

Hella Mikkelsen er enig. Å spille for et digitalt publikum er ikke helt det samme.

– Det er jo grunnleggende for det vi gjør; å nå ut til folk. Da er det essensielt at det er noen der som hører på, sier han.

Foto: Egil Hofsli/UMM

Måtte endre i siste liten

Også Ungdommens musikkmesterskap (UMM) har vært nødt til å gjøre endringer i gjennomføringen for 2020-2021. De ti regionale mesterskapene ble gjennomført ved at deltakerne sendte inn video før jul, og den nasjonale konkurransen er utsatt fra januar til mars. 

Prosjektleder Rut Jorunn Rønning forteller at de lenge har vært forberedt på at arrangementene måtte digitaliseres.

– Vi satte opp en veileder for smittevern allerede i juni, med ulike nivåer for de ulike scenarioene. Men vi hadde ikke egentlig trodd at det skulle bli “svart nivå” , sier hun.

Smittetrykket steg fort i november, og beslutningen om å digitalisere ble tatt bare to uker før fristen til de nasjonale mesterskapene. Dette til tross har antallet påmeldte vært omtrent det samme som tidligere. Rønning forteller at de har fått svært gode tilbakemeldinger fra både deltakere og andre involverte.

– Alle er veldig glade for at det ikke ble avlyst, og at vi fant en annen løsning. Det har fungert utrolig bra, sier hun, og forteller at det planlegges en fysisk finalekonsert i starten av september, med alle klassevinnerne i de ulike disiplinene. 

Nikita Khnykin deltok i 2020 både i Virtuos og Ungsommens Musikkmesterskap, der han vant prisen som Årets Talent. Foto: NRK/Virtuos 2020

Tempo, tempo, tempo

For Mathias Rugsveen var det viktig å stille godt forberedt til Virtuos, og prøve å ikke tenke på dommerne som satt alene der ute i salen.

– Det hjelper å gå inn i sin egen boble, fokusere kun på musikken og den jobben du skal gjøre. Det er da musikk blir til. Jeg tenkte på pusten, det hjelper for å holde riktig tempo, sier han.

Han beskriver trekkspill som et anstrengende instrument, men også et instrument med utrolig mange muligheter: To ulike bassystemer, flere registre i hver hånd, og belgen som gir stor dynamisk variasjon. 

– Det er mange ting som skjer samtidig, og du skal ha kontroll på alt sammen. Det blir som å kjøre bil; ser du i feil retning kjører du feil også, sier han, og forteller at han jobbet særlig mye med tempo i forkant av konkurransen, for å spille best mulig sammen med orkesteret. 

– Jeg øvde inn hendene hver for seg, for å innarbeide en ekstra sikkerhet. Det er også nyttig å høre på opptak av seg selv, da får man et helt annet perspektiv og hører flere detaljer. Ujevnheter i tempo og dynamikk kommer tydeligere fram.

– Jeg er kjempedårlig på det instrumentet, du er kjempegod! Bjarne Brøndbo var vilt imponert over Mathias Rugsveens trekkspill i Norske Talenter 2017.

I konkurransen fremførte han Brahmsiana, Rhapsody for Bayan av Viacheslav Semionov, et stykke han har jobbet med lenge.

– Det er et stykke med flere ulike deler, som gir fine kontraster og lar solisten vise mange sider av seg selv. Både teknikk og musikalitet, forteller han.

Også Hella Mikkelsen spilte et stykke han har jobbet med lenge: Pezzo Capriccioso, Op. 62 av Peter Tsjaikovskij. Han går det første året på utøvende bachelor ved Barrat Due musikkinstitutt, og brukte medstudenter for å forberede seg til å spille med orkesteret.

– Å spille noe kjent gir trygghet i en krevende situasjon. Det er et veldig romantisk stykke som rører ved noe, eller vekker noe. Jeg øvde blant annet sammen med en kvartett for å trene på samspill, sier han.

Mer orkester

I fremtiden drømmer Mathias Rugsveen om å leve av å være solist. Men han kan godt tenke seg å undervise også, og holde mesterklasser. 

– Det er så viktig å bringe kunnskapen videre. Jeg kunne ikke ha spilt sånn som jeg gjør i dag, hvis jeg ikke hadde hatt flinke lærere, sier han.

Mer samarbeid med andre musikere, og særlig orkester, ser han også for seg.

– Det er mye jobb, men resultatet blir et helt annet enn når man spiller alene. Det er inspirerende, sier han. Og legger til: 

– Fordelen er at publikum ikke hører like godt om du bommer når det er så mye annet som skjer.

Klikk her for å se en oversikt over ulike musikkonkurranser innen klassisk musikk over i Norge.


Virtuos 

  • Musikkonkurranse for solister i regi av NRK, hvor fire finalister under 20 år spiller hvert sitt stykke sammen med KORK.
  • Har vært arrangert annethvert år siden 2006. Den første vinneren var Tine Thing Helseth (trompet).
  • Vinneren tildeles Den norske solistpris på 100 000 kr., og representerer Norge i Den europeiske kringkastingsunions internasjonale finale Eurovision Young Musicians. 
  • Blant tidligere vinnere av konkurransen er Eldbjørg Hemsing (fiolin), Eivind Ringstad (bratsj) og Ludvig Gudim (fiolin). I 2018 gikk seieren til Birgitta Elisa Oftestad (cello).
  • Virtuos 2020 ble avholdt i Store studio 22. november, utsatt fra 21. mars. Juryen besto av de to tidligere Virtuos-vinnerne Tine Thing Helseth og Eldbjørg Hemsing, samt direktør for festspillene i Bergen, Anders Beyer.
  • Den internasjonale finalen i Zagreb er avlyst på grunn av pandemien, men vinner Mathias Rugsveen blir å se på Festspillene i Bergen i 2021.

Ungdommens Musikkmesterskap (UMM)

  • Konkurranse i fremførelse av klassisk musikk, for kammermusikkgrupper og solister i alderen 6-25 år.
  • Deltakerne presenterer et selvvalgt repertoar, som må være skrevet eller arrangert for deres instrument/besetning.
  • Regionale mesterskap arrangeres hvert år i uke 45 eller 46. De beste deltakerne går videre til det nasjonale mesterskapet i uke 3.
  • Hvilke disipliner det konkurreres i kan variere fra år til år. I eldste klasse (19-25) er det åpent for alle instrumenter innen klassisk tradisjon.
  • Mesterskapet har også en egen konsertklasse, for deltakere som ikke ønsker å konkurrere.
  • Arrangeres av Norsk Kulturskoleråd, Musikkpedagogene Norge, Norges Musikkorps Forbund og Norges Musikkhøgskole
  • I 2020/2021 er hele mesterskapet digitalt, forhåpentligvis med en fysisk finalekonsert i september.
  • Nettside: http://umm.no/

Tekst: Marte Fillan / Senter for talentutvikling