Med denne 'boksen' tar det mindre enn tretti millisekunder for lyden å reise fra Tromsø til Hamar, og tilbake. Det tilsvarer grensen for hva musikere oppfatter som ‘samtidig’. Foto: Geir Davidsen

Digitalt samspill uten forsinkelse

De sa det var umulig å spille sammen på nettet. Men musikklærer Geir Davidsen ville fortsette samspillet etter nedstengningen og utviklet like godt et nytt system selv.

Da landet stengte ned for ett år siden, hev musikklærere seg rundt for å finne løsninger for undervisningen. Samspill funket dårlig over nettet: det var for stor lydforsinkelse, i tillegg til at dynamikken og klangen forsvant. 


En som lette etter et nytt system var Geir Davidsen, førsteamanuensis i euphonium ved UiT og Musikkonservatoriet i Tromsø. Han hadde lenge engasjert seg i krysningsfeltet mellom teknologi og moderne musikk, og var del av World Opera Project i samarbeid med tunge navn som Stanford og NYU, hvor en operaforestilling ble spilt og overført på to scener i Norge og USA.

Akutt behov

– Digitalt samspill har vi holdt på med lenge, mest i randsonen av undervisningen. Men det ble et akutt behov 12. mars i fjor for å finne en ny løsning, sier Davidsen.

Han undersøkte mulighetene for samspill over internett. Det fantes programvarer, men disse var vanskelige å sette opp, klønete i bruk og ikke oppdaterte. Tidligere hadde slike løsninger vært for dyre, men nå har fibernett blitt vanlig og datamaskinene kraftigere.

Førsteamanuensis Geir Davidsen har lenge interessert seg for krysningspunktet mellom musikk og teknologi. Foto: Lars Åke Andersen

Det som gjenstod nå var å finne en enklere løsning. Geir Davidsen bestemte seg derfor for å lage sitt eget system. De neste månedene satte han sammen en egen ‘boks’. Den bestod av et nettbrett som var ferdig programmert med passende programvare. Geir Davidsen hadde selv videreutviklet en allerede eksisterende programvare og tilpasset den nettbrettet. 

– Det var viktig at den skulle være enkel å bruke. Så lenge en student satt i strømmen og koblet til nettverket, så skulle jeg fjernstyre resten, sier han.

Lurer du på hva boksen består av? Les faktaboksen nederst i saken.

Fungerer til samspill

Løsningen ble en suksess og gjorde undervisningen lettere over lange avstander.

–  Den første utgaven var rimelig, portabel, fleksibel, stabil og hadde god lyd. Den egnet seg godt til undervisning, men samspillet var ikke optimalt, sier Davidsen.

Det var for lang lydforsinkelse, noe som gjorde samspillet vanskelig. Målet ble å skape en løsning med under 30 milliseksunder forsinkelse. Det er nemlig grensen for hva musikere oppfatter som ‘samtidig’.

Med et nytt lydkort og ny programvare klarte Davidsen det i høst. 

Nå tar det mindre enn tretti millisekunder for lyden å reise fra Tromsø til Hamar og tilbake. Det funker så godt at man kan ha samspill mellom flere: faktisk har Davidsen laget messingkvartetten ‘Teletubas’ som spiller over dette systemet.

Kvartetten ‘Teletubas’ demonstrerer systemet. Fra øverst til venstre med klokka:
Anne Marthe Galtestad, Geir Davidsen, Lars Dreierstad og Eivind Grøntvedt.Foto: Geir Davidsen

Vil gi flere en mulighet

For Davidsen er det liten tvil om hva prosjektet handler om. Det er først og fremst en tverrfaglig utforskning av nye muligheter, ikke et teknologiprosjekt. 

– Prosjektet handler om å være musikere og mennesker sammen. Denne teknologien er best når den er usynlig og det føles ut som er i samme rom. Det er målet, forteller han.

Han håper at en lignende løsning kan bidra til talentutvikling over hele landet. Davidsen viser til undersøkelser om at sjansene for å lykkes er større om man vokser opp i nærheten av en storby eller om foreldrene er musikere. 

– Jeg er opptatt av at alle skal ha en mulighet, og håper at dette systemet kan hjelpe talenter over hele landet å nå sitt potensial. Jeg ser for meg en framtid hvor dette kan brukes til talentutvikling for unge som ikke har mulighet til å reise med fly, sier han. 

Inviterer til samarbeid

Mye av programvaren ligger ute på åpen lisens, og Davidsen presiserer at dette er felles kunnskap som er utviklet på dugnad. Han håper at hans system ikke er den siste versjonen, men at den videreutvikles av andre.

– Om dette skal få stort gjennomslag, trenger man en innsats fra et samlet fagmiljø. Dette er en invitasjon til samarbeid til hele musikkmiljøet, sammen kan vi knekke koden. Vi burde bruke sjansen nå til å jobbe sammen for å lage en infrastruktur for talentutvikling i Norge, sier Davidsen. 


FAKTABOKS

Basert på erfaring med studenter våren 2020, har Geir Davidsen kommet fram til følgende oppsett:

Boksen består av: 

  • Mini-datamaskin (Raspberry Pi), med et Ultra low latency lydkort med lite jitter (altså lite forsinkelse og minimalt med digital støy), koblet rett på hovedkortet.
  • Programmene Jack Audio Connection Kit og Jacktrip ferdig installert (gjør samspill over nett mulig), sammen med et «fjernstyrings-program» i tilfelle det er behov for bistand.
  • Touch-skjerm og egenutviklet programvare som foretar tilkobling og åpner porter. Dette eliminerer behov for bruk av kommandobasert programmer og å måtte forholde deg til brannmurer og åpning av nettverksporter på hjemme-ruteren
  • Mikrofon. Her kan det variere ut fra type sjanger og instrument. Som en enkel, rimelig og portablel løsning anbefaler jeg en «lettdrevet» kameramikrofon eller en sangmikrofon. Hvis man er flere utøvere på ett sted, kan boksen kobles mot et mikser, da kan også mer «tungdrevne» mikrofoner med fantommating brukers.
  • Headset: Et «open back» headset anbefales, så man kan høre seg selv i rommet man spiller i. De fleste headset er laget for å holde lyder fra omgivelsene unna, dette kan føles unaturlig for en del klassiske utøvere.

Man bør unngå bruk av trådløst utstyr, da det fører til forsinkelser og/eller støy. MEN: Man behøver ikke gå til anskaffelse av en boks, så lenge man har litt teknisk kunnskap.

For en rimeligere versjon, kan du klare det med følgende utstyr: 

  • En datamaskin, der man har installert programmene Jack Audio Connection Kit og Jacktrip. Merk at Jacktrip kjøres i terminal, altså et tekstbasert program.
  • Et lydkort
  • Headset 
  • Mikrofon
  • Litt kunnskap om nettverk/brannmur og «port forwarding» for å styre hjemmeruter.

Hva en kulturskole bør ha av utstyr, avhenger av hvilken bruk man ser for seg. Davidsen har sendt bokser som beskrevet over til noen kulturskoler, og brukt dem i undervisning for elever på Unge talenter Nord. Noe han kaller en lavterskel løsning.

Hvis man vil lage noe større og mer fleksibelt, kan man utstyre en større datamaskin med programvaren, koble til en mikser og bruke høykvalitets mikrofoner. Davidsen tenker vi har mulighet til å sette opp serverpunkter i Norge som fungere som virtuelle ensemblerom, der elever og lærere kan møtes for samspill. Teknologien og kunnskapen er til stede, det er snakk om fokus og samordning.

Her er noen av Geir Davidsens anbefalinger for egen utprøving:


-Jamkazam
-SonoBus
-Jamulus
-Soundjack


Det finnes oversikt over forskjellige programmer her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Remote_Music_Performance_Software

Tekst: Øyvind Hamre / Senter for talentutvikling