Det nasjonale orkesterprosjektet Ung Filharmoni arrangeres for 7. gang i 2022. Her er ekspertenes tanker om innholdet, og utdragene til prøvespill!
Informasjon om prøvespill nederst i saken.
Ettertraktet dirigent
Dirigent for Ung Filharmoni 2022 blir britiske Ben Gernon.
Sin unge alder til tross har han dirigert flere av de viktigste orkestrene i Europa og USA, som London Philharmonic, BBC Symphony Orhcestra, Chicago Symphony Orchestra og Los Angeles Philharmonic.
Gernon skulle egentlig dirigert Ung Filharmoni i 2020, men den gangen satte pandemien en stopper for det. Kunstnerisk plansjef i Oslo-Filharmonien, Alex Taylor, er glad for at han på ny har takket ja.
– Gernon gjestet Oslo-Filharmonien for første gang i 2017. Filharmonikerne satte stor pris på hans musikalitet, engasjement og positive holdning, og den effektive og tydelige teknikken. Vi har snakket om å invitere ham tilbake lenge, sier Taylor.
– Da vi nevnte Ung-Filharmoni for ham tente han på prosjektet, og foreslo Bartóks Konsert for Orkester som et spennende og utfordrende verk.
Solistisk og kontrastfylt
Konsert for orkester ble urfremført i 1944, og var et av de siste verkene Bartók skrev.
Ifølge Randi Krogvold Lundqvist, leder for blåserseksjonen ved Høyskolen Barratt Due og Unge Talenter, er det bare å glede seg.
– Dette er Bartóks mest kjente og populære stykke, og et av mine favorittverk fra orkesterlitteraturen, sier hun.
– Her får hele orkesteret boltre seg i soloer og fantastiske tuttipartier. Hver instrumentgruppe blir brukt på en solistisk og virtuos måte, slik at hver enkelt musiker får gode og utfordrende oppgaver.
Hun beskriver stykket som spennende og kontrastfylt, med hurtige skift mellom dramatiske partier og lyse, lette temaer. Man kan også høre mange fine folkemusikktemaer.
– Konsert for orkester er utrolig gøy å spille. Her er det bare å glede seg til å få sitte ved siden av de fantastiske musikerne i Oslo-Filharmonien og fremføre et av de mest spilte orkesterverk i verden, sier Lundqvist.
Leter etter potensiale
I år som i fjor vil prøvespillet bli digitalt, bestående av ett obligatorisk verk og utvalgte utdrag fra neste års repertoar.
Christian Berg i fagutvalget til Ung Filharmoni oppfordrer alle som har lyst til å søke til å gi det en sjanse.
– Når noen spør meg om jeg synes de burde prøvespille til en jobb sier jeg alltid ja. Du har ingenting å tape på det, sier han.
– Det du lærer i forberedelsene, og prosessen frem mot et prøvespill, det gjør deg til en bedre musiker.
Han håper den digitale søknadsprosessen senker terskelen for å prøvespille. Opptakene må gjøres i ett strekk, helt uten å klippe, men til gjengjeld slipper man å stå ansikt til ansikt med en jury.
Det er også mulig å gjøre nytt opptak dersom man ikke blir fornøyd første gang. Likevel bør man ikke bli for opphengt i å gjøre alt perfekt.
– Når vi som jury hører på ulike kandidater, leter vi alltid etter potensiale. Er dette noen vi vil høre mer av? Er det en musiker vi vil sitte ved siden av? Det gjelder uansett om det er prøvespill til Ung Filharmoni eller Oslo-Filharmonien, sier Berg.
Faktisk har Filharmonien selv nylig brukt digitalt prøvespill i forbindelse med en ansettelse. Berg mener dette har flere fordeler, og sparer både tid og ressurser, men forteller at det også har sine utfordringer.
– Det hender vi får problemer med at kvaliteten rett og slett er for dårlig, slik at opptaket ikke viser godt nok hva kandidaten kan. En del mobiltelefoner demper eller forsterker lyden automatisk hvis man spiller veldig sterkt eller svakt, og det er synd om slike ting ødelegger et ellers godt prøvespill.
Han sier de har forståelse for at ikke alle som søker Ung Filharmoni har tilgang på masse avansert utstyr, men kommer likevel med en oppfordring til de som skal sende inn opptak:
– Det kan være verdt å prøve å spørre om hjelp. Kanskje kjenner man noen som har en bedre telefon eller en mikrofon, for eksempel.
PRØVESPILLUTDRAG
Påmeldingen til Ung Filharmoni 2022 åpner 11. oktober, men det er lov å begynne å øve allerede nå. Mer informasjon om selve prøvespillet finner du her.
Det er mulig å søke på bare ett instrument der det er nevnt to, men vi vil gjøre deg oppmerksom på at sjansen for å komme med øker dersom du sender inn opptak på begge instrumenter.
(Utdraget for harpe er enda ikke klart, men kommer snart!)
OBLIGATORISKE VERK
I tillegg til utdrag skal alle prøvespillkandidater spille et obligatorisk verk. Hvilke ser du i listen under. Noter finner du selv på nett (eks. imslp.org), i biblioteket på studiestedet du er tilknyttet, eller ved å kontakte din lærer.
OBS: Alle verk skal spilles inn uten akkompagnement.
FIOLIN: 3 min fra valgfri Bach solosonate eller solopartita
BRATSJ: 3 min valgfri Bach solosuite (cellosuitene)
CELLO: 3 min valgfri Bach solosuite
BASS: 1. sats fra Henry Eccles sonate i a-moll (uten komp)
FLØYTE: Mozart: Konsert i G-dur, 1.sats, takt 31 tom. 149.
OBO: Haydn Obokonsert i C, 1.sats takt 63-137.
KLARINETT: Weber: Concertino fra start til og med variasjon 2. (Stopp før Lento)
FAGOTT: Mozart: Fagottkonsert, 1. sats fram til reprisen
HORN: Strauss Hornkonsert #1, 1. sats
TROMPET: Francis Thomè: Fantasie, fra start til 4 takter ut i Allegro
TROMBONE: David: Concertino, 1. sats uten kadens
BASSTROMBONE: Bozza: New Orleans
TUBA: Hindemith Sonate, 1. sats
PAUKE: Young Persons Guide (se noter i prøvespillutdrag for pauke og slagverk)
LILLETROMME: Berg – Ekstrakt 2 (se noter i prøvespillutdrag for pauke og slagverk)
HARPE: Selvvalgt verk (uten komp), 3-5 min
FAKTA OM UNG FILHARMONI
– Ung Filharmoni er et unikt program for unge klassiske musikere opp til 19 år, som drømmer om å bli profesjonelle orkestermusikere.
– Programmet inngår i talentsatsingen Crescendo, et samarbeidsprosjekt mellom Oslo-Filharmonien, Festspillene i Bergen og Barratt Due musikkinstitutt.
– Gjennom nasjonale prøvespill settes det sammen et orkester på nærmere 80 unge musikere fra hele landet.
– Disse samles først til forberedende gruppeprøver i mai/juni. Deretter kommer en intensiv sommersamling på Rønningen folkehøgskole i slutten av juni med prøver, undervisning, konsert og faglig påfyll.
– Avslutningsuka går av stabelen i høstferien, og ender med en fullverdig konsert i Oslo-Filharmoniens abonnementsserie i Oslo Konserthus.
– Ung Filharmoni har som mål å bidra til at unge talenter skal lykkes som utøvere i morgendagens musikkliv. Gjennom samspill med Oslo-Filharmonien får de unge utøverne oppleve hva som kreves på toppnivå.
– Samarbeidspartnere i gjennomføringen av Ung Filharmoni er Senter for talentutvikling Barratt Due og Oslo-Filharmonien.
– Ung Filharmoni startet i 2015, og er støttet av Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, Bettina Ford Jebsen, Hans Peter Jebsen og Trond Mohn.
Tekst: Marte Fillan / Senter for Talentutvikling