Alf Richard Kraggerud, Strykerkonferansen 2024, Dokkhuset i Trondheim 12 september 2024. Foto: Magnus Skrede
Alf Richard Kraggerud, Strykerkonferansen 2024, Dokkhuset i Trondheim 12 september 2024. Foto: Magnus Skrede

Strykerkonferansen 2024

Les om høydepunktene- og se opptak fra Strykerkonferansen 2024.

“Hva kreves i dag for å kunne bli utøvende stryker i morgen?” 

Senter for talentutvikling og Talent Trondheim arrangerte strykerkonferanse i Trondheim torsdag 12. september. Konferansen ble holdt i forbindelse med Prinsesse Astrids internasjonale musikkpris, som annenhvert år deles ut til en musiker under 30 år etter en konkurranse i Trondheim. 

Her kan du se de ulike innleggene på konferansen, med temaer som konkurranse, metoder, selvstendighet og forholdet mellom suksess og kunst. 

Født sånn eller blitt sånn; Hvem er morgendagens musiker?

Anders Hall Grøterud ønsker velkommen til strykerkonferansen 2024 og setter tonen for strykerkonferansen med spørsmålet, «Hvem er morgendagens musiker?»

Kunstnerisk innslag

Even Kong Halvorsen, piano og Leo Qianwei Lin, fiolin, fremfører Dvorak sonatine op. 100, 3.sats

Hva skaper selvstendige elever og robuste, unge strykere? 

Hør Geir Inge Lotsberg, fiolinpedagog ved Barratt Due musikkinstitutt, kunstnerisk leder for Trondheimsolistene snakke om hvilke faktorer som påvirker unge utøvere fra de tidligste årene og frem mot yrkesliv som profesjonell utøver. 

Lotsberg snakker om viktigheten av å være robust i en krevende og utsatt bransje. Søke utvikling og ønske utvikling.
 – Vi er ganske utsatt. For å stå i det, mener jeg at man må ha god balanse på innsiden. God selvfølelse og mestring, selv når det butter, sier Lotsberg. 

Han knytter selvstendighet til det å ta eierskap. Hvordan kan spesifikk kunnskap vokse til å bli elevens egen?  

Lotsberg deler sin erfaring som yrkesmusiker, og sier avslutningsvis at:
– Det er en lang vei å gå. Man skal ha mye ballast, energi og evne til å finne glede i det man holder på med.

Hvordan inspirerer vi til nysgjerrighet og et ønske hos eleven om å utvikle seg selv?

Dette spørsmålet stiller Tasmin Little, medpresident ved Yehudi Menuhin School of Music,​ ambassadør på Help Musicians UK, Awards for Young Musicians og Youth Music​. 

Tasmin Little snakker om å utvikle et løsningsorientert mindset, som igjen inspirerer til kreativitet og selvtillit. 

– Utøveren utvikler forståelse av at feil er også mulighet til å bli mer kreativ, sier Tasmin Little

Hør hennes innledning med påfølgende panelsamtale med jurymedlemmer fra Prinsesse Astrids Internasjonale musikkpris. 

I panelet: Tasmin Little, Tobias Ringborg, prisvinnende dirigent, fiolinist og kammermusiker, Kristine Balanas, prizewinning soloist, Cam Kjøll, konsertmester ved Trondheim Symfoniorkester og David Grimal violinteacher at Musikhochschule in Saarbrücken, Artistic Director of Les Dissonances​. 

Konkurranse som form og virkemiddel i unge strykeres karriere

Alf Richard Kraggerud, fiolinpedagog og senior rådgiver ved Barratt Due musikkinstitutt, holder innledning til panelsamtale om konkurranse som form og virkemiddel i unge strykeres karriere. Kraggerud forteller også om egen erfaring, som var så godt som null før prøvespillet ved musikkhøgskolen. Da kjente han på at erfaring med konkurransesituasjonen var ny og at han hadde en vei å gå for å takle dette presset. 

– Jeg husker at jeg tenkte at jeg burde gjort dette før.  

Panelsamtalen om konkurranse som form og virkemiddel i unge strykeres karriere. 

I panelet: Cam Kjøll, konsertmester ved Trondheim symfoniorkester, Miriam Helms Ålien, solist og tidligere vinner av Prinsesse Astrids Musikkpris, Sigmund Tvete Vik, festivalsjef ved Trondheim Kammermusikkfestival og fiolinist og pedagog, Alf Richard Kraggerud.

Dette temaet kan du lese mer om her.

Arts and success – how to combine them, if possible?

Introduksjon ved David Grimal, der han stiller spørsmål rundt hvilken relasjon vi har til musikk og hvem det er vi spiller for. Hvordan kan vi treffe publikummet med musikken?

Introduksjonen følges opp med betraktninger og diskusjon av temaet med Soyoung Yoon, prisvinnende solist og Christoffer Dingstad, leder for kunstnerisk planlegging i Dresdner Philharmonie.

Hvordan kan flere lærere samarbeide om den samme eleven?

Alf Richard Kraggerud og Sigyn Fossnes, seksjonsleder stryk, dirigent og fiolinpedagog ved Barratt Due Musikkinstitutt, er her i samtale om å samarbeide om elever. Hvorfor gjør vi det? Det handler om tillit, ydmykhet og det å anerkjenne. Sigyn forteller om det å oppleve følelsen av å jobbe i team. 

– Det er først og fremst tilliten man må ha til hverandre. Det er en nøkkel. En tillit mellom lærerne. Vi er her for én grunn, og det er å lage en best mulig oppvekst og utvikling for elevene våre. Det blir best hvis vi samarbeider så godt vi kan, sier Kraggerud.

Dette temaet kan du lese mer om her.

Kammermusikk som metode for tidlig start og god talentutvikling

Sven Olav Lyngstad, underviser i fiolin, bratsj, kammermusikk og orkester ved Trondheim kulturskole, forteller om kammermusikk som metode for tidlig start og god talentutvikling. Hvorfor er dette så godt egnet for læring? 

– Noen verdier vi prøver å lære bort til elevene våre gjennom kammermusikken i Trondheim er: vær en pålitelig kollega, hold avtaler, vær godt forberedet og ta ansvar for din stemme, er blant verdiene Lyngstad presenterer i foredraget. 

Dette temaet kan du lese mer om her.

Kunstnerisk innslag

Kaja Kong Halvorsen, piano, og Quentin Branlat, cello fremfører Schumann Fantasistykke op.73, 1.sats.

Fremtidige møteplasser for engasjerte strykelærere?

Hva sitter dere igjen med etter strykerkonferansen Anders Hall Grøterud, leder ved Senter for Talentutvikling, stiller spørsmål og det er samtale i plenum. Deltakerne deler sine refleksjoner og hva de tar med seg videre fra konferansen.

Se opptak fra Senter for talentutviklings tidligere konferanser her.

Tekst: Ingrid Lovise Anvik Hellenes

Samarbeidspartnere