Kammermusikk spilles av små ensembler med solistisk besetning. Ut fra antall stemmer får ensemblene sine navn: Duo, trio, kvartett, kvintett, sekstett, septett og oktett. Det betyr at hver stemme spilles av kun én person. Å ta ansvar for sitt bidrag i gruppen og respektere de andre er avgjørende for at dette skal fungere, mener Sven Olav Lyngstad, lærer på stryk i Trondheim kulturskole og en ivrig forkjemper for kammermusikk som opplæringsmetode.
– Man må lære seg å være pålitelig, ved å holde avtaler og stille opp. Det er også viktig å være godt forberedt og ta ansvar for sin egen stemme. I samspillet må man også lære seg når å lede og når å følge, forklarer Lyngstad.
Evne til samspill er avgjørende
I talentutvikling er det ofte mye fokus på den individuelle utviklingen. Å bli flink er viktig, men i yrkeslivet er det ofte evnen til å spille sammen med andre som er avgjørende. En dyktig orkestermusiker er en praktisk og dynamisk musiker, sier Lyngstad.
– Dette er etterspurte kvaliteter, så det å være en god kammermusiker er attraktivt i feltet. Gjennom kammermusikken lærer man seg å være lagspiller.
Kammermusikk brukes som metode i flere deler av landet, eksempelvis ved Unge talenter Bjergsted i Stavanger. Lyngstad mener denne trenden er inspirert av miljøet i Trondheim.
– Jeg tror bruken av kammermusikk som metode i undervisning har spredt seg. Dette har vært en del av metodikken i Trondheim i 50 år. Det var Kåre Oppdal som startet opp strykerprogrammet her med denne kjernen, og jeg fikk være en sentral del av dette, sier Lyngstad.
Foredrag utenlands
Nylig holdt Lyngstad foredrag om å bruke kammermusikk i opplæring under ESTA-konferansen i Portugal. Her delte han fakta og erfaringer fra praksisen på kulturskolen i Trondheim. Responsen fra salen var god og
– Jeg fikk tilbakemeldinger på at dette er en unik måte å tenke om opplæring. Og det som er annerledes med vår skole i Trondheim er at elevene er helt vanlige barn. Dette står i motsetning til mange andre land, der det kun er “satseskoler” som har et slikt tilbud, forteller Lyngstad.
Til høsten kommer Lyngstad til Strykerkonferansen for å fortelle mer om bruk av kammermusikk som opplæringsmetode.
Sven Olav Lyngstad
- Sven Olav Lyngstad er lærer på stryk i Trondheim kulturskole.
- Han har selv studert til mastergrad på Eastman School of Music på 80-tallet med kammermusikk som fag og spesialisering.
- I april 2024 var Lyngstad i Portugal for å foredra om kammermusikk som metode
Tekst: Ingrid Lovise Anvik Hellenes