Ung Filharmoni har i år gleden av å få jobbe med to høyt profilerte dirigenter.
På høstsamlingen er det Ben Gernon som skal styre skuta. Og når orkesteret samles på Rønningen folkehøgskole i juni er det under ledelse av Daniel Reith.
Han har de to siste årene vært utvalgt som deltager i lanseringsprogrammet Opptakt, det øverste nivået i Talent Norges program Dirigentløftet. I Norge har han blant annet jobbet med Bergen Filharmoniske Orkester, Stavanger Symfoniorkester og Kringkastingsorkesteret, og har fullført en mastergrad i dirigering ved Norges musikkhøgskole.
Til høsten overtar han stillingen som Assistant Conductor i The Cleveland Orchestra, og Music Director for The Cleveland Orchestras ungsomsorkester.
| Les også: Oversikt over korps- og orkestertilbud i Norge
Må oppleves
– Det er veldig inspirerende å jobbe med ungdomsorkester, og oppleve den åpne, friske energien, sier Reith.
Han ser frem til å lære de unge musikerne å kjenne gjennom en hel uke med intensivt samarbeid i juni, og har stor tro på fellesskapet som oppstår på en slik samling, både musikalsk og sosialt. Særlig det å få dykke inn i musikken, og vokse som musiker, sammen med andre.
– Slike øyeblikk kan være noe av det viktigste for en som vil bli musiker; det å fremføre musikk sammen og føle på atmosfæren i rommet. Og det er en essensiell erfaring for alle som vil spille i orkester. Det må oppleves, du får ikke det samme på øvingsrommet, sier Reith.
Selv spilte han horn, og tidvis perkusjon, som ung orkestermusiker. Det er opplevelser han ikke ville vært foruten.
– Jeg husker følelsen av å ha gledet seg til det øyeblikket, når man endelig får spille sammen og lage stor musikk. Alle har forberedt seg individuelt, og så skal man finne sin plass i en større sammenheng, beskriver han.
| Les også: Mei-Ann Chen – dirigenten som leste partiturer i smug
Alle må være solister
Årets orkesterverk, Konsert for orkester av Béla Bartók, ble urfremført i 1944, og var et av de siste komponisten skrev. Reith tror det er et godt valg, som gir musikerne både utfordringer og mestringsfølelse.
– Det er et stort og ambisiøst verk. Utrolig fargerikt, med innflytelse og inspirasjon fra alle de forskjellige aktivitetene Bartók utøvde gjennom sitt liv; som forsker på folkemusikk, komponist og pianist, sier han.
– På utsiden virker det kanskje ganske klassisk, men musikken er full av østeuropeiske folkemusikkelementer, og det blir veldig spennende å utforske dette sammen i vår tolkning.
Bartók valgte bevisst å kalle verket sitt “konsert” i stedet for “symfoni”. Navnet henspeiler den solistiske rollen som hvert instrument har fått, i kontrast til den vanlige konsertformen, hvor én solist akkompagneres av orkesteret.
Samtidig er det en hentydning til den barokke concerto grosso-formen med flere solister.
I følge Reith ligger det store ambisjoner i alle stemmene, og mye ansvar på hver enkelt musiker. Nettopp derfor synes han det er et passende verk for et ungdomsorkester.
– Alle må spille med mye karakter og stor virtuositet, men også finne balansen mellom den solistiske tilstedeværelsen og den mer orksestrale funksjonen, forteller han.
– Alt i alt handler det om nysgjerrighet, og å vokse sammen med musikken.
| Les også: UngFil 2021 – Vi begynte å snakke om musikk med én gang
Ung Filharmoni
- Ung Filharmoni er et unikt program for unge klassiske musikere opp til 19 år, som drømmer om å bli profesjonelle orkestermusikere.
- Gjennom nasjonale prøvespill settes det sammen et orkester på nærmere 80 unge musikere fra hele landet.
- Disse samles til en intensiv sommersamling på Rønningen folkehøgskole i slutten av juni, med prøver, undervisning, konsert og faglig påfyll.
- Avslutningsuka går av stabelen i uke 40, og ender med en fullverdig konsert sammen med Oslo-Filharmonien i Oslo Konserthus.
- Ung Filharmoni har som mål å bidra til at unge talenter skal lykkes som utøvere i morgendagens musikkliv. Gjennom samspill med Oslo-Filharmonien får de unge utøverne oppleve hva som kreves på toppnivå.
- Samarbeidspartnere i gjennomføringen av Ung Filharmoni er Senter for talentutvikling Barratt Due og Oslo-Filharmonien, støttet av Sparebankstiftelsen DNB, og Talent Norge.