Foto: Magnus Skrede

MITT ØVINGSROM: Joao Silva

Oboisten i Oslo-Filharmonien satser alt på en god oppvarming.

Navn: Joao Silva

Instrument: Obo

Alder: 26

Hjemsted: Lisboa, Portugal.

Hvordan ser en vanlig øvingsdag ut?

Jeg pleier å øve her i øvingsrommene på Oslo Konserthus, hver dag. Det er alltid viktig for meg å varme opp, ellers føler jeg meg ikke klar til å begynne. Oppvarmningen varer i 20-30 minutter, hvor jeg spiller lange toner, skalaer, arpeggio – men aller mest varmer jeg opp instrumentet for å føle den riktige resonansen når jeg spiller.

Når jeg begynner å spille merker jeg ofte at notene ikke er i sentrum. Arpeggio hjelper for å finne den riktige gjenklangen.

Oppvarmingen må alltid være der, da vet jeg at jeg er klar. Da vil jeg ikke føle at noe er galt med pusten. Oppvarmingen er også den viktigste delen av utviklingen som musiker, som student, det er delen hvor vi skaper en tilknytning til instrumentet. Som blåser trenger vi å bli ett med instrumentet, og hvis det er noe som hindrer dette, er det fordi oppvarmingen ikke har vært god nok.

Vi oboister er helt avhengig av gode rør. Du kan fortsatt spille og uttrykke deg på et dårlig rør, men du vil være begrenset i det musikalske uttrykket, sier Silva. Foto: Magnus Skrede

Planlegger du øvingen eller skriver logg?

Det avhenger av situasjonen – foran viktige konserter eller en recital, planlegger jeg definitiv øvingen. Da forsøker jeg også å spille delene i forskjellig rekkefølge, jeg øver aldri på samme måte. Det gjør at jeg får oppleve stykket med forskjellige ambiser, for noen ganger er jeg sliten, andre ganger uthvilt. Som blåser handler det mest om luften, og å variere øvingen gjør meg forberedt – uansett situasjon.

| Les flere MITT ØVINGSROM

Har rutinene dine forandret seg gjennom årene?

Da jeg studerte i Köln øvde jeg 6-7-8 timer hver dag. Jeg trodde det var det som trengtes, men det har forandret seg veldig. Det handler ikke om antall timer, men kvaliteten og hvor godt du øver. Jeg tror to timer er perfekt mengde for en oboist; to timer med kvalitetstid, heller enn flere timer med mindre effektiv øving.

Jeg pleier å sette en stoppeklokke på 20 minutter og øve fokusert, deretter ha en kort pause på 3-5 minutter. Det er en enkel måte å strukturere øvingen på om man er sliten eller uinspirert, da pleier jeg å gjøre dette. Andre dager, hvor konsentrasjonen er bedre, holder jeg på lenger. I tillegg blir man også bevisst på hvordan man øver.

Jeg har dessuten innsett at noen dager funker øvingen bare ikke. Ingenting henger på greip. Da er det bedre å avslutte økten tidlig slik at man er utvilt og klar neste dag.

Det eneste Joao Silva har å utsette på øvingsrommene i Oslo konserthus, er at lufta er litt for tørr for rørene til oboen. Oppe i konsertsalen er det mye bedre. Foto: Magnus Skrede

Hvilket øvetips har hjulpet deg mest?

Det beste rådet fikk jeg da jeg begynte på mastergraden min i Sveits. Jeg trodde ikke på det da, men nå er jeg helt enig.

Professoren min sa til meg: Du kan ikke øve uten oppvarming.

Jeg tror det er sant. Mange går rett på øvingen, men den viktigste delen er faktisk oppvarmingen. Det er det beste redskapet vi har.

| Les også: MITT ØVINGSROM – Audun Breen

Et siste tips til unge musikere?

Gå på konserter. Det var noe av det viktigste jeg gjorde i studietiden min. Jeg lærte utrolig mye av det; man får en nysgjerrighet og får lyst til å prøve det man hører selv.

Man må være sikker på at man vil bli musiker, man må ville det hundre prosent og satse hundre prosent. Det er en hard konkurranse, men hvis man jobber hardt, er det rom for alle.

Tekst: Øyvind Hamre