Tekst: Maren Ohm Ballestad
I samspill med Sandnes klarinettkor og alumni-klarinettister fra regionen fikk dagens kulturskoleelever spille med og lære av profesjonelle og erfarne musikere.
Kulturskolelærer Maren Emilie Vignes har sammen med Torbjørn Bakker vært musikalsk ansvarlig for koret de siste 10 årene og var initiativtaker for samlingen. Den inneholdt både mesterklasser og samspill og ble avsluttet med en konsert. Det var viktig for Vignes å gi både elever og alumnier noe å ta med seg videre.
– Jeg ønsket å inspirere så mange klarinettister som mulig. Det er et godt samarbeid mellom de ulike kulturskolene i Rogaland, som gjør klarinettmiljøet her i Rogaland helt spesielt. Det er viktig å ta vare på, sier Vignes.
| LES OGSÅ: Sommerkurs 2024
Ettertraktet mester
Vignes ble satt i kontakt med Nicolas Baldeyrou, soloklarinettist i Radio France Filharmoniske orkester, etter et tidligere mestermøte arrangert av Senter for Talentutvikling. Hun mener at slike mestermøter er et stort bidrag for utvikling av miljø og dyktige musikere.
– Å få muligheten til å bli kjent med og lære av Baldeyrou har vært spennende for både elever og lærere. Mestermøtene er et stort bidrag til nettverksbygging og utvikling for fremtidens musikere, sier Vignes.
Marianna Gulliksen, elev på fordypningsprogrammet «Unge talenter Bjergsted», sier helgen ga henne mange nye verktøy for å kunne bli en bedre klarinettist.
– Jeg tror aldri jeg har lært så mye på så kort tid. Mesterklassen var nyttig for meg, blant annet fordi jeg lærte mye om hvor viktig artikulasjon er, forteller Gulliksen.
| LES OGSÅ: Mitt øvingsrom – Sina Amalie Hauge
Givende for alle parter
Nicolas Baldeyrou håper studentene har fått nye ideer for fremtidig øving.
– Det er givende for alle parter å ta del av samlinger som dette. For meg er det viktigste med musikk å dele gleden av å spille og lære, noe jeg tror alle her har fått oppleve, sier Baldeyrou.
Han tror også at det er givende for lærerne å se en annen musikers teknikker og ideer, fordi det kan gi et tilskudd til den ukentlige undervisningen.
– Noen ganger trenger elevene å se en annen utførelse og løsning på det de jobber med hver dag. Jeg håper jeg har vært til hjelp for lærerne på den måten, forteller han.
Alumni-elev Ester Aasland ble helt satt ut over hvor fint Baldeyrou spilte.
– Baldeyrou lekte mye med musikken, han gjorde aldri akkurat det samme. På denne måten var musikken levende. Det skal jeg prøve å ta med meg i mitt eget spill, sier Aasland.
I flere generasjoner har klarinettmiljøet i Rogaland skapt dyktige og engasjerte musikere, – og mange sørger fortsatt for å ha kontakt med dagens klarinettspirer. Mye av æren for dette må gis til Sandnes klarinettkor, som helt siden oppstarten i 1986 har bidratt til et inspirerende miljø.
Fakta om klarinettmiljøet i Rogaland:
- Sandnes Klarinettkor (SKK) ble startet av Halvor Lunde i 1986 og har utviklet seg til å bli et av de største klarinettkorene i Europa. De fleste har vært eller er elever i Sandnes musikk- og kulturskole. De siste 10 årene har Torbjørn Bakker og Maren Emilie Vignes musikalsk ansvarlig.
- Sandnes Kulturskoles Ungdom Klarinettkor (SKUK) er en del av samspillstilbudet og talentutviklingsprogrammet ved Sandnes kulturskole. Koret ledes av Torbjørn Bakker og Ingrid Lund Iversen, i samarbeid med kollegaene Maren Emilie Vignes i Stavanger og Tone Omdal i Egersund og Jæren. Målet for dette klarinettkoret er å gi et godt samspillstilbud i regionen, samt bevare god rekruttering og et godt miljø.
- Nicolas Baldeyrou bestemte seg for å spille klarinett da han som barn tilfeldig hørte Mozart sin klarinettkonsert på radio, og er i dag en av de mest fremtredende klarinettistene i verden. Han er for tiden soloklarinettist i Radio France Filharmoniske Orkester.
- Prosjekthelgen ble arrangert i samarbeid med Senter for Talentutvikling
- Unge talenter Bjergsted (UtB): UtB er et fordypningsprogram for spesielt interesserte og talentfulle elever i musikk i aldersgruppen 12-19 år som bor i Rogaland. Programmet er et samarbeid mellom Universitetet i Stavanger – fakultet for musikk og dans og Stavanger kulturskole. Undervisningen er først og fremst et samspilltilbud der eleven skal få oppleve gleden og utfordringen med å spille kammermusikk.
Tekst: Maren Ohm Ballestad