Sina Amalie Hauge. Foto: Jonas Omland Skjæveland
Sina Amalie Hauge. Foto: Jonas Omland Skjæveland

MITT ØVINGSROM: Sina Amalie Hauge

Klarinettist Sina øker tempo økt for økt, og prøver alltid å slå egne rekorder.

Navn: Sina Amalie Hauge

Alder: 21

Hjemsted: Stord

Instrument: Klarinett

Studiested: Barratt Due musikkinstitutt

Hvordan ser en vanlig øvingsdag ut?

Jeg er glad i å dele opp dagen min i mindre deler. Jeg pleier å starte hver eneste dag med skala. Læreren min er veldig glad i skalaer, så jeg har denne ukens skala, i tillegg til å spille skala har jeg etyder i de ulike toneartene. Etter det begynner jeg å jobbe mye med solostykker, kammer- eller orkestermusikk. 

Planlegger du øktene?

Jeg pleier ofte å booke et rom i 2-3 timer på skolen, og ofte deler jeg opp økten i halvtimer for å være fokusert hele tiden. Det er viktig med små pauser, så blir man ikke så fort sliten. 

Øvingsrommet til Sina. Foto: privat

Fører du logg?

Jeg har en logg som jeg skriver på. Iblant planlegger jeg ukentlig, men ofte noterer jeg ned på ettermiddagen hva som må gjøres neste dag. Da ser jeg gjennom hva jeg har gjort denne dagen, og hva som må gjøres neste dag. 

Jeg synes også det er motiverende å notere ned metronom-tallet for nøyaktig hvor raskt jeg har klart å spille igjennom skalaen. Målet er alltid å slå det tallet neste dag.

Eksempel fra Sina sin loggbok. Foto: privat

Ser du noe progresjon?

Absolutt, jeg ser forbedring til og med fra uke til uke. Fra jeg begynner på en ny skala, spiller jeg den raskere hver uke. Jeg begynner å få et system på det, så nå går det ganske fort. I forrige uke klarte jeg å spille H-dur i terser på 125 BPM. Det er jeg stolt av! 

Tar du opptak mens du øver?

Jeg tar opptak av meg selv, både i solostykker og skala. Når jeg er ferdig innøvd med Tsjaikovskij [Symfoni nr. 4 er årets repertoar i Ung Filharmoni, journ.anm.], tar jeg opptak for å se om jeg henger med. Jeg lytter gjennom opptaket og hører ofte ting jeg er misfornøyd med. Etter jeg har jobbet med det, tar jeg et nytt opptak og sammenligner. Det er ubehagelig, men jeg er blitt flinkere til å lytte til meg selv. 

Portrettbilde av Sina fra Ung Filharmonis sommersamling i 2022. Foto: Magnus Skrede

| Les flere MITT ØVINGSROM

Har øvingen din endret seg noe gjennom årene?

Tidligere, på videregående, var jeg mer opptatt av timer enn kvalitet. Det var ikke så stort fokus på produktivitet. Så lenge jeg satt flere timer inne på øvingsrommet var jeg fornøyd. Nå føler jeg at tiden er bortkastet om jeg ikke bruker den effektivt inne på øvingsrommet. 

Hvilket øvetips har hjulpet deg mest?

Øv mindre på det du allerede kan og som du synes er morsomt å spille. Øv heller på det som er litt ubehagelig og som du må bli bedre på. Da blir det enda morsommere når du først mestrer det. 

Et annet tips: Det er viktig når man går på videregående og høyskole at man tør å spørre om andre folk vil høre på deg. Det hjelper veldig med nervene å føle på nervøsiteten allerede på øvingsrommet.

Tekst: Øyvind Hamre

Samarbeidspartnere