Sebastian Egebakken Svenøy. Foto: Magnus Skrede
Sebastian Egebakken Svenøy. Foto: Magnus Skrede

Fra outsider til Virtuos-vinner

Årets Virtuos-vinner Sebastian Egebakken Svenøy startet å spille piano på YouTube.

Tekst: Maren Ohm Ballestad

Tidligere denne måneden gikk Sebastian Egebakken Svenøy av med seieren i NRKs solistkonkurranse Virtuos. Svenøy er i starten av sine bachelorstudier i klassisk klaver ved musikkonservatoriet i København, og i finalen spilte han 3. sats fra Saint-Säens’ 5. klaverkonsert med Kringkastingsorkesteret og dirigent Peter Szilvay. 

I motsetning til mange etablerte musikere, kommer ikke Svenøy fra en familie av musikere. Han startet å lære seg piano på YouTube som 9-åring, og sammen med foreldrene fant han senere veien inn i musikkmiljøet.

– Min bestefar hadde lenge ytret ønske om at vi fikk et piano hjemme. Da han endelig fikk overtalt foreldrene mine, tok det ikke lang tid før de skjønte at piano passet meg spesielt godt, sier Svenøy. 

Foreldrene hans sørget for at Svenøy fikk undervisning privat. Etter noen år begynte han på Musikk på Majorstuen, hvor han fikk Kristin Fyrand Mikkelsen som lærer. 

– Hun har vært avgjørende for utviklingen jeg har hatt. Årene på Majorstuen ga meg et miljø å bli motivert av, sier han. 

Svenøy var også med fra oppstarten av Nasjonalt Klavertiltak. Som pianist blir det mange timer alene, og gjennom klavertiltaket fikk han sosiale møter med andre dyktige pianister. 

– Gjennom klavertiltaket har jeg fått venner for livet. Det er også et veldig høyt nivå på deltakerne, som ble noe å strekke seg etter, forteller han.

Liv Glaser underviser Sebastian Svenøy på Nasjonalt Klavertiltak i 2021. Foto: Magnus Skrede

| LES OGSÅ: Tester «toppidrettsgymnas» for musikere

Forberedelser frem mot finalen

Før finalen hadde Svenøy mindre tid enn vanlig til å forberede repertoaret han skulle spille. Han måtte bruke tiden effektivt og øvde derfor mye sakte. Da brukte han en øvemetode han lærte av Einar Henning Smebye, som han hadde på Talentprogrammet på Norges musikkhøgskole (TUP).

– Smebye sa alltid; Hvis du øver sakte går det raskt fremover, mens hvis du øver raskt går det sakte fremover, forteller han. 

Svenøy fikk også hjelp fra medstudenten Eirik Stave på musikkonservatoriet i København, som spilte orkesterstemmen på piano. Det gjorde at Svenøy følte seg godt forberedt for dagene med KORK.

Her spiller Svenøy firhendig sammen med sin gode venn Eirik Stave. De to møttes gjennom Klavertiltaket og studerer nå sammen i København. Stave var til god hjelp i forkant av Virtuos, fordi han lærte seg orkesterstemmen til verket Svenøy fremførte. Foto: Magnus Skrede

– Øvelsene med KORK var givende. Jeg følte vi fikk god kontakt og at vi hadde samme syn på hvordan man kan oppnå en fri musikalitet. Det ble en fin konsertopplevelse, hvor jeg klarte å løsrive meg fra det tekniske, sier han. 

Svenøy kan fort bli nervøs og var litt ekstra spent før finalen, mest fordi han ikke hadde vært med på en slik tv-produksjon før. 

– Alt utenom selve opptredenen var på et vis mer utfordrende å forholde seg til enn selve konserten. Heldigvis klarte jeg å løsrive meg fra alt det tekniske og koste meg skikkelig sammen med orkesteret, forteller Svenøy. 

På musikkonservatoriet har Svenøy et fag som heter Performance psykologi, hvor han lærte teknikker for å bruke nervene på en positiv måte. For Svenøy har pusteøvelser vært nyttig for å bli mer avslappet.

– Før konserten liker jeg også å løse Rubiks kube. Da får jeg koblet av hjernen, samtidig som jeg holder fokus på noe helt konkret. Det hjelper på nervene, sier han. 

Han har faste rutiner på konsertdager, noe som gjør at han klarer å yte maksimalt når det gjelder. Det samme gjaldt Virtuos-finalen.

– Jeg passer på å sove lenge. I tillegg er jeg opptatt av at øvingen jeg gjør er ordentlig, derfor spiller jeg musikken sakte. Det er viktig å stole på at musikaliteten kommer i øyeblikket, sier han.

Bildet er fra et av Valdres sommersymfoni sine kurs. Svenøy har vært deltaker i mange år og har alltid gledet seg til kursene.  Foto: Tom Henning Bratlie

Å spille for publikum

Svenøy er opptatt av å være spontan når han spiller konsert og tenker ikke så mye underveis. Det oppnår han blant annet ved å øve på en måte som gjør at han føler seg fri.

– Musikalitet er med i alle ledd av øvingen min. Ingen ideer er feil når jeg øver, og jeg spiller ofte veldig merkelig rubato for å sørge for at jeg ikke har noen restriksjoner, forteller han.  

Han ønsker alltid å vise publikum sin musikalitet og mener det er musikerens oppgave å skape øyeblikk som publikum blir tatt av. 

– For meg er det viktigste hva publikum føler og at de sitter igjen med en god opplevelse. Derfor er det viktig å gi av seg selv når man spiller, sier han. 

Etter Virtuos-finalen har Svenøy mange morsomme konserter å se frem til. Han gleder seg særlig til konserten i Bodø i sommer. I 2025 venter Festspillene i Bergen og enda en konsert med KORK.

Se video av Svenøys fremføring av Camille Saint-Saëns: Pianokonsert nr. 5, 3. sats her.

Sebastian Egebakken Svenøy

  • Bachelor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København.
  • Musikklinjen på Foss videregående skole og TUP på NMH
  • Deltaker på Nasjonalt Klavertiltak i 2019-2023
  • Vinner av Virtuos 2024

Tekst: Maren Ohm Ballestad

Samarbeidspartnere