Foto: Magnus Skrede
Andreea-Maria Faitas Dumitrel under Ung Filharmoni i 2021.
Foto: Magnus Skrede

En brikke i helheten

Det hjelper ikke at alle fraserer godt, dersom alle fraserer forskjellig. Talentene fra Barratt Due og Bjergsted jobbet med å lytte da de møttes for en helg med samspill.

Maren Ernst Hyldmo (bratsj) og Andreea-Maria Faitas Dumitrel (fiolin) kjenner hverandre fra Ung Filharmoni. I mai var Andreea gjest hjemme hos Maren, da Juniororkesteret på Barratt Due (JORK) besøkte kammerorkesteret ved Unge talenter Bjergsted (UtB) for felles sosialisering, øvelse og konsert.

– Vi har ikke hatt besøk av et annet orkester på denne måten i min tid, så det var veldig kjekt å møte folk fra Oslo som er interessert i det samme som oss, sier Maren.

På repertoaret sto St. Paul’s Suite av Gustav Holst som fellesnummer, samt at JORK fremførte Arnold Schönbergs Värklerte Nacht og Trauermusik av Paul Hindemith, med forsterkninger fra UtB. Bratsjsolist var Kristin Pas. (Se video nederst i saken)

Foto: Per Olaf Johannessen
JORK og UtB i skjønn forening på konsert i Stavanger. Foto: Per Olaf Johannessen

Nytt ensemble

Andreea forteller at Värklerte Nacht er et stykke som ofte spilles i JORK, men at det var første gang dette kullet spilte det sammen.

– Det er et komplisert verk, alle må legge inn egenøving på sine stemmer i forkant. Da hjelper det veldig på motivasjonen å ha en tur med konsert å jobbe fram mot. Fremgangen var kjempestor fra første øvelse lørdag formiddag, og til konserten på søndag ettermiddag, sier hun.

Maren var en av fire musikere fra UtB som var med på Värklerte Nacht og Trauermusik. Hun forteller at det var litt stressende, men også veldig spennende, å spille sammen med en gruppe hvor alle andre kjente hverandre og var samkjørte fra før.

– Ingen av oss fire hadde spilt dette tidligere, og det er ganske avansert musikk. Jeg lærte veldig mye av å komme utenfra, og være med i et ensemble som jeg ikke er vant til å spille med, sier hun.

Hun er enig i at utviklingen fra første øvelse til konsert var enorm.

– Man la veldig godt merke til at alle hadde forberedt seg, og kunne spille sine stemmer hver for seg. Likevel er det veldig utfordrende med samspill i dette stykket.

Foto: Magnus Skrede
Maren Ernst Hyldmo i et konsentrert øyeblikk under Ung Filharmoni i 2021. Foto: Magnus Skrede

Les også: – Tidenes beste mesterklasse! UtB på Nordic Wind Festival

En felles tanke

Øvelsene ble ledet av Ingerine Dahl, og det ble mye snakk om å ha en felles tanke og lytte til hverandre. Både innad i gruppene og hele orkesteret.

I følge Andreea og Maren var det mange som fikk seg en aha-opplevelse, fordi de trodde deres egen stemme var viktigere enn den faktisk viste seg å være, i alle fall på enkelte steder.

– Først spilte vi gjennom, og deretter øvde vi på flere av delene med bare noen få stemmer, så alle ble bevisst på hvem de skulle rette fokuset mot og hvem som hadde hovedrollen til enhver tid, forklarer Andreea.

– Etter hvert bygde vi på ved å legge til de komplimenterende stemmene; da ble det enkelt å skjønne sin rolle i helheten og hvem som har lignende stemmer, sier hun.

I tillegg snakket de mye om det å være sammen i måten å spille på. Det krever at man lytter. 

– Man skal ikke være solist hele tiden, men heller tenke at man er en brikke i helheten. Da blir det mye bedre, sier Maren.

–  Vi hadde gode fraseringer individuelt, men alle spilte litt forskjellig, og da ble det krasj. Men vi fikk en «felles spirit» til slutt, sier Andreea.

– Når man kommer til et stort rom med mye lyd kan det fort bli litt grøtete, men jeg synes vi klarte å løse det veldig fint, sier Maren.

| Les også: Talentmøte på tvers – JORK og UtN

Maren (t.v.) og Andreea bodde sammen og ble bedre kjent da JORK besøkte Stavanger. Foto: Olav Stener Olsen

Strålende samarbeid

Dette er ikke første gang orkestrene samarbeider på tvers av regioner. Høsten 2021 hadde JORK besøk av orkesteret fra Kulturskolen i Trondheim, og kommende helg er det duket for gjenvisitt.

Førsteamanuensis Sigyn Fossnes er seksjonsleder for stryk ved Unge Talenter Barratt Due. Hun sier at målet med disse samarbeidene er å skape kontakt mellom ungdom i Norge, så de kan lære av og inspirere hverandre.

– Det oppstår alltid en kultur innad i en skole eller region. Det er viktig å bygge et eget miljø, men det er samtidig utrolig lærerikt å løfte blikket og møte en annen kultur, sier hun.

– Det kan handle om faglige ting, som hvordan man jobber med det kunstneriske eller tekniske, eller hvordan man organiserer orkesteret med stor grad av rullering og egenansvar, gruppeprøver, bruk av partitur hos elevene, eller om det er veldig styrt fra dirigent. Det kan også være rent sosialt; hvordan elevene er sammen i pauser, hvordan foreldre hjelper til. Uansett er det læring for begge orkestrene i en utveksling, sier Fossnes.

Den felles konserten, med noe felles repertoar og noe hver for seg, er et viktig mål å jobbe mot. Både for de besøkende og for vertskapet.

– I tillegg til nye vennskap og samarbeid med ungdom der man kommer, så har det enormt mye å si for et orkester å dra på tur for det rent sosiale innad i hvert orkester, sier hun.

Fossnes skryter også av samarbeidet med Stavanger kulturskole.

– Det var fantastisk for oss. Både fordi de har et høyt faglig nivå, og fordi skolen har så god ledelse og struktur. I tillegg opplevde vi sjenerøsitet og velkomst av et formidabelt vertskap på alle nivåer, sier hun.