Fredag formiddag 19. juni samlet unge musikere fra hele landet seg for å danne et fullt orkester og øve inn to orkesterverk: Sjostakovitsjs Festivalouverture & Stravinskijs Ildfuglen.
Mange hadde slitt med motivasjonen i en tid med mange avlysninger, og gleden var stor over endelig få møte og få spille med andre musikere. Men det var to vanskelige stykker som skulle øves inn på egen hånd – flere var spente på hvordan det ville låte.
Etter en helg med gruppe-, seksjons- og tuttiøvinger var det ingen tvil: siste gjennomgang tirsdag 23. juni låt “strålende”.
Stor fremgang
I begynnelsen tvilte trombonisten Askil Okkenhaug (20) på hvor bra første tuttiøving ville høres ut.
– Jeg var usikker på hvordan det skulle bli. Ildfulgen er et utrolig komplisert stykke med mye rytmikk og vi er sammensatt av mange unge musikere uten mye erfaring med orkestermusikk, sier han.
Det var fortsatt en lang vei å gå. Men Askil er fornøyd med dirigentens innsats med å føre UngFil-orkesteret inn på rett spor.
– Leif Arne var effektiv i å rydde opp mange av problemene, han jobbet godt og kastet bort minimalt med tid. Han er jo profesjonelt utøvende klarinettist, og jeg legger ofte merke til at dirigenter som også er musikere er enda flinkere på å hjelpe oss innøve vanskelige stykker.
Han merket også gruppeøvingene hadde stor effekt, og siste dag var det tydelig at det harde arbeidet hadde betalt seg.
– Vi hadde akkurat siste gjennomgang og det er en virkelig en stor fremgang fra første, vi låter betydelig bedre. Nå tror jeg vi er klare for uke 40.
Mestret komplisert musikk
Årets dirigent for Ung Filharmoni, Ben Gernon fra BBC Philharmonic, kunne ikke komme til årets sommersamling av hensyn til smittevern. Så Leif Arne Tangen Pedersen, soloklarinettist i Oslo Filharmonien, tok på seg oppgaven å være dirigent for årets sommersamling.
Han og de andre filharmonikerne er imponerte.
– Siste gjennomgang var strålende. Vi har til sammen hatt seks timer med tutti og først tenkte jeg at det ikke var nok. Men læringskurven har gått bratt oppover og sluttresultatet er virkelig imponerende, sier han og legger til:
– Dette er virkelig vanskelig musikk, ikke bare for deltakerne her, men også for Berlinerfilharmonikerne. Instruktørene snakket om det i sted – vi er kjempeimponert og alle har grunn til å være stolte over innsatsen sin.
Neste stopp er høstsamlingen i uke 40, hvor ungdommene vil spille med hver sin mentor fra Oslo-Filharmonien i Oslo Konserthus. Hvordan vil Tangen Pedersen anbefale de unge orkestermusikerne han har dirigert å forberede seg til da?
– To play betyr på engelsk både å spille og å leke, og det er viktig å kose seg mens de jobber med musikken i sommer. Og så er det bare å glede seg til høstsamlingen, hvor de kommer til å lære så mye om hvordan spille på en orkesterscene. Det blir utrolig bra.