Flere av klavermiljøets fremste pedagoger og andre fagfolk møttes under årets Klaverkonferanse for å diskutere de viktigste punktene for å bygge opp miljøet rundt landets unge pianister. På programmet var både nye og gamle stjernepianister, som delte sine tanker om fremtidens klavermiljø.
Effekten av samspill
Gunnar Flagstad og Kristin Fyrand Mikkelsen åpnet konferansen med å fortelle om hvordan de jobber aktivt for at det skal bli mer sosialt og mer inkluderende å spille piano. Pianister sitter mye alene, fortalte Mikkelsen.
De viste til samspillsprosjektet på talentprogrammet i Stavanger, der Sandra Lie Rognes arrangerte konsert med sine elever. Et godt eksempel på hvordan samspill kan få ut det beste i elevene, ifølge de to.
Se foredraget her:
Et liv ved klaveret
Klaverkonferansen bød også på en helt spesiell mesterklasse med Professor Jiri Hlinka og hans tidligere elev Nikita Khnykin. Etter mesterklassen fortalte Hlinka åpent om sitt liv, sin familie og hvordan han kom til Norge. Og ikke minst om hvordan musikken har påvirket hele livet hans.
Se samtalen her:
Erfaringer som utøvere i talentprogrammer
På programmet fulgte også en samtale med de to unge klavertalentene Nikita Khnykin og Katrine Lislevand Pavljuk.
Khnykin er oppvokst i Oslo og har hatt muligheten til å ha et stort musikkmiljø rundt seg fra barndommen. Pavljuk derimot, kommer fra en mindre by utenfor Kristiansand, med et mindre musikkmiljø. Dette har skapt andre utfordringer og veier for henne inn i musikkverden, mente hun.
Hør deres erfaringer og tanker her:
– Tør å gå i dybden
Pianisten Christopher Park holdt også et foredrag under konferansen. Ifølge Park er partituret kun et forsøk på å beskrive hva komponisten vil utrykke av følelser og meninger.
– Du som utøver må ta ansvaret og friheten til å utforske musikken, mente Park.
Se innlegget her:
Hammerklaverets muligheter
På konferansens andre dag var det demonstrasjon av Torleif Torgersens personlige hammerklaver. Torgersen fortalte hvordan han oppdaget dette instrumentet, og hvordan hammerklaveret har fått sin renessanse.
Se foredraget her:
Samspill og miljøbygging
Samspill og miljø var konferansens hovedtema, og i diskusjonspanelet ble dette temaet diskutert. Et annet spørsmål som ble diskutert var hvordan kan man legge til rette for å bygge miljøer som er attraktive for de unge, både som musikere og ungdommer.
Se panelsamtalen her:
Nasjonalt klavertiltak
Deltakerne fra Nasjonalt klavertiltak har mange meninger om sitt tilbud og hva som er viktig for dem.
Se intervjuene her:
MITOP
Alexander Nickelsen, lærer ved Musikk på Majorstuen og jazzpianist, avsluttet konferansen med et inngående innlegg om hvordan han underviser elever fra 5.trinn og oppover med sitt eget materiale. Dette har blitt utarbeidet til læreverket «Musikk i teori og praksis» (MITOP).