Foto: Magnus Skrede

MITT ØVINGSROM: Solveig Skogdal

Jazzpiano har hjulpet fagottisten til å se musikken på en helt ny måte.

Navn: Solveig Primberg Skogdal (18)

Bosted: Tromsø

Instrument: Fagott (og piano)

Hvordan ser en vanlig øvedag ut?

Jeg begynner hver øving med et rituale: Håret settes opp, tenna pusses (siden jeg er blåser), vannflaska fylles. Det sparer meg for unødvendige pauser. Jeg vet at jeg blir tørst underveis, og da slipper jeg å avbryte øvingen.

Etter det er jeg klar for å øve. Da føler jeg meg mentalt klar.

Drikkevann og rørvann er alltid på plass før Solveig Skogdals øvinger. Det forhindrer unødvendig avbrekk i øvingen. Foto: Privat

Jeg deler opp øvingen i tre økter. Det er spesielt viktig som blåser, det er tungt for kroppen å spille lenge. Regelen min er å øve maks 1 time per økt.

Først økt begynner ofte med øvelser fra boka Drills av fagottisten Ole Kristian Dahl. Læreren min har laget en daglig øvingsregime som bare tar 20 minutter. Jeg øver på bare røret, spiller lange toner på fagotten gjennom hele registeret og gjør skalaøvelser.

Etter rørøvelser går det over til etyder og flere skalaer. Jeg øver mye skalaer i dur, moll, moll-harmonisk, ettersom jeg snart skal gjøre prøvespill og da må man kunne det.

Det er første økt. Mellom hver økt tar jeg en lang pause, ser gjerne på serier eller noe annet som får meg til å koble ut. Pausene er 20-30 minutter, ofte en hel time.

Under andre økt øver jeg gjerne på solostykker, og den tredje handler ofte om kammermusikk og orkester. Det blir omtrent en time på hver. 

| Les flere MITT ØVINGSROM her!

Skriver du logg eller notater?

Jeg har prøvd å skrive logg, men det funker ikke helt for meg. Derimot skriver jeg masse i notene. Jeg begynner alltid med å gå gjennom notene et par ganger og få en oversikt over hva som er lett og vanskelig. Over de vanskelige partiene skriver jeg ‘ØV!’. Da vet jeg alltid hva jeg trenger å øve på.

Jeg synes det er viktig å ta tak i det vanskelige med en gang. Sånn bruker man tiden mest effektivt. Jeg har det veldig travelt i hverdagen, så heller enn å spille gjennom stykket og bruke tiden min dårlig, forsøker jeg å mestre utfordringene med en gang.  

Jeg pleier å si til meg selv: Ikke prokrastiner, bruk tiden godt, ta frem metronomen, gjør det som trengs og øv på det vanskelige med en gang.

Solveig Skogdal øver med fagott hjemme i Tromsø. Hun har et eget øvingsrom der. Foto: Privat

Hvilke andre hjelpemidler bruker du?

Jeg spiller gjerne gjennom orkesterstykker med en innspilling. Jeg har notene foran meg og forsøker hele tiden å orientere meg og spille med innspillingen. Da skjønner jeg lettere hva som er min plass til helheten, hvor de andre musikerne er i forhold til meg.

Mange mener at man ikke skal gjøre det, siden det kan gjøre at man blir fastlåst til én måte å spille stykket på. Men jeg er bevisst på å være fleksibel uansett og innrette meg dirigenten. 

Ellers bruker jeg mye metronom. Jeg ønsker alltid å være 100% sikker på rytmen. En ting er å kunne stykket, noe annet er å kjenne det.

Fra øvingsrommet. På dagens agenda står Vivaldis fagottkonserter. Foto: Privat

Du spiller jazzpiano også. Er det til nytte i fagottspillingen?

Ja, det er det absolutt. Jeg har fått god sjangerbredde, i tillegg til å ha blitt god til å tenke i akkorder. Når jeg spiller et solostykke på fagott ser jeg mye lettere harmoniene.

Hvis jeg spiller med akkompagnatør kjenner jeg akkordene med én gang, og hvilken funksjon kompet har. Det har virkelig hjulpet meg, og jeg setter stor pris på erfaringen fra jazzpiano. 

Hvilket øvetips har hjulpet deg mest?

«Det viktigste er å være inspirert.»

Det som har hjulpet meg aller mest er å finne en innspilling man liker skikkelig godt, så godt at man får frysninger på et parti, for eksempel. Det viktigste med musikken man spiller er at man selv liker den. Man kan høre på solister eller orkestre om de virkelig liker musikken; det høres så mye bedre ut.

Finn noe som gjør at du får et forhold til musikken. Det kan være så enkelt som at du finner en innspilling du liker skikkelig godt og bruker masse tid på å høre gjennom den. Det gir deg mye inspirasjon til hvordan du kan spille stykket, men også gjøre at du liker stykket enda bedre, og dermed spiller med en ny glød. 

| Les flere MITT ØVINGSROM her!

Solveig Skogdal under Ung Filharmonis høstsamling. Foto: Magnus Skrede

Tekst: Øyvind Hamre