Sigurd Greve og hans tobente romkamerat, som er sulten på oborør.

MITT ØVINGSROM: Sigurd Greve

Rom 411 på Norges musikkhøgskole har alt oboisten Sigurd Greve trenger.

Navn: Sigurd Greve, for tiden solooboist i Bergen Filharmoniske Orkester

Alder: 25

Bosted: Bor i Oslo / jobber i Bergen

Instrument: Obo

 

Det tok få dager inn i koronapandemien før jeg forsto at øving hjemme i leiligheten kom til å bli vanskelig. En av de jeg bor med insisterer på å synge med på alt jeg spiller – og han liker også å tygge på oborør.

 Derfor ble jeg veldig glad da Norges Musikkhøgskole åpnet dørene igjen så jeg kunne øve på oborommet – det store kontoret med nummer 411.

 

 

 

 

 

 

Oborommet er stort og fullt av noter og utstyr. Ettersom en av obolærerne bor i Tyskland, er det veldig ofte ledig slik at vi studenter kan øve her.

 

 

 

Rommet har et helt ålreit flygel, så man kan sjekke klaverstemmene på stykkene man spiller. Det er alltid lurt!

 

Rommet er utstyrt med et speil i helfigur, så man kan kontrollere at man ikke gjør masse rart mens man spiller.

 

Hvordan ser en vanlig øvedag ut? 

En vanlig øvedag er det egentlig ingenting som heter i min bok. Det er såpass variert hvor mye eller lite jeg øver, avhengig av hva jeg skal ellers den dagen. Nå har jeg en fulltidsjobb som solooboist i Bergen Filharmoniske Orkester, så da har vi stort sett alltid orkesterprøve 10-14. Likevel synes jeg det er viktig å gjøre noen grunnleggende ting alene hver dag. I tillegg må jeg forberede repertoaret fremover, både i og utenfor orkesteret. 

 

Alt en oboist trenger på stativet: noter, metronom, ekstra rør, blyant, skarp kniv og vann.

 

Planlegger du øvingen eller skriver logg? 

Jeg begynte 1. januar å notere ned alt jeg spiller i et iPhone-notat. Det er veldig fint å ha en slik oversikt!

 

Bruker du metronom og på hvilken måte? 

Iblant møter jeg musikkpassasjer som føles teknisk uspillbare. Da er min taktikk å spille det så langsomt at jeg umulig kan gjøre feil. Jeg setter metronomen på det tempoet og spiller passasjen 15 ganger uten feil. Klarer jeg dét, skrur jeg opp tempoet litt. Men ikke for mye om gangen!

 

 

Det tar kort tid før øverommet ser omtrent slik ut. Da er det greit med masse bordplass.

 

 

Filmer du øvingen din? 

Før viktige hendelser som prøvespill, solokonserter eller eksamen tar jeg opp – mye. Iblant liker jeg også å ta opp spilletimer hvis jeg føler at jeg eller læreren virkelig kommer inn på noe viktig. Da er det kjekt å høre på i etterkant. 

 

Hvilke øvetips har hjulpet deg mest? 

Sett på stoppeklokke – og ta pause etter 20 minutter, uansett!

 

Hva øver du mot akkurat nå? 

Om noen uker skal vi spille Beethovens 3., Eroicasymfonien. Den har en veldig eksponert og solistisk obostemme. Den står fremst på notestativet akkurat nå. For tiden prøver jeg også å spille litt på solostykkene av Telemann eller Bach hver dag – det er sunt!

 

Det er kjekt at øverommet har en datamaskin. Da kan jeg se på TV mens jeg lager oborør. (Eller mens jeg øver skalaer og varmer opp…….)