MITT ØVINGSROM: Roeland Henkens

Trompetist Roeland Henkens øver hjemme på Lillestrøm mens hunden Roza synger med på de høye notene.

Navn: Roeland Henkens

Alder: 30

Bosted: Lillestrøm

Instrument: Trompet og dirigent

Hvordan ser en vanlig øvedag ut?

Nitti prosent av øvingen min er alltid basisøvelser. Less is more. Målet mitt er å spille så naturlig som jeg kan for å unngå noen form for manipulasjon eller anstrengt spill, og da er det viktig å aldri spille for fort. Jeg starter med pusteøvelse, deretter én lang note, omtrent som når en stryker spiller åpne strenger. Deretter gjør jeg alle kombinasjoner på trompeten, kromatisk oppover.

Bruker du metronom?

Jeg bruker ikke metronom, men jeg har en annen øvelse for stabil indre puls. Jeg tramper med annenhver fot for å skape grunnpulsen, mens jeg klapper åttendeler og synger melodien, for å utvikle den indre rytmen, heller enn bare å følge en maskin.

Jeg øver mye hjemme med en blanding av økter på trompet og partiturstudier. Når man øver trompet kan man ikke holde på i tre timer. Det er som når man går på treningssenter og trener biceps en dag, da trener man noe annet dagen etter. Du trenger mye pauser i øvingen, og da er det fint å studere partiturer!

Jeg markerer partiturene med forskjellige farger. Én farge for orkestrering, én for dynamikk, én for form og så videre, så det er lett og raskt å se hvor jeg er. Da må jeg ikke ha nesa i partituret hele tiden.

Her bruker jeg en BERP (buzz extension and resistance piece), et viktig øveverktøy som jeg anbefaler trompetister å prøve!

Øver du mye utenat? 

Jeg bruker sjelden noter. Unntaket er når jeg studerer partiturer for å dirigere. Ideelt sett dirigerer man alt utenat, men det krever mye arbeid

Har øvingen din endret seg gjennom årene? 

Øvingen min har endret seg veldig mye! Før fokuserte jeg kun på teknikk og å spille vanskelige stykker og forsto ikke egentlig hvordan man kan endre klangfarger eller klangkvalitet. Nå er dette det eneste jeg jobber med.

Filmer du deg selv? 

Jeg filmer noen ganger. Først var målet å kunne diskutere ting med andre trompetnerder. Da pleide jeg å tenke; “dette må være bra, for jeg skal sende det til vennen min og forklare nøyaktig hva jeg gjør”, men det bør egentlig alltid være fokus, også når du ikke filmer. Kunsten ved å prøve og feile. 

Roza har ikke noe imot trompetspill, men synger ofte med på de høye tonene.

Hvilke øvetips har hjulpet deg mest? 

Jeg hadde tidlig teknikk til å spille alle solo-konserter, men jeg fikk for noen år siden en lærer som sa at klangen min ikke var fri og åpen. Han kunne si “hører du forskjellen?”, og jeg svarte nei og forsto ikke hva han mente.  Da sa han at jeg trengte å utvikle meg for å lytte og analysere om klangen. Jo mer du virkelig lytter jo mer nerdete blir du, for å lete etter en fri og resonant tone.

Hva øver du mot akkurat nå? 

Denne måneden starter jeg virkelig på null. Med koronarestriksjonene har jeg hatt sjansen til å starte så grunnleggende som mulig, og utforsker hva kroppen gjør før ansatsen til første tone. Du har mange millisekunder hvor du kan tvile mellom innpust og utpust, så jeg ser på hva som kan gå galt allerede før første tone og tar jeg meg tid til å virkelig utforske det. Jeg bruker øvingen som kvalitetstid med meg selv og øver sakte og rolig.

Les flere MITT ØVINGSROM-intervjuer her.