På øverommet til Michael Grolid er det stort fokus på klang og rytmisk nøyaktighet. I tillegg øver han både solorepertoar og orkesterstemmer utenat.

MITT ØVINGSROM: Michael Grolid

Michael har akkurat funnet seg til rette på nytt øvingsrom, etter at han nylig flyttet til København og ny jobb i DR Symfoniorkester.

Navn: Michael Grolid
Alder: 23
Bosted: København
Instrument: Bratsj

Hvordan ser en vanlig øvedag ut?

Jeg pleier ofte å varme opp med å lete etter klangen jeg vil ha. Jeg kjenner etter hvor mye vekt som trengs, hva slags vibrato som passer og prøver å virkelig finne den dype, mørke klangen man vil ha på bratsj. Det jeg ser for meg er å få hele bunnen av bratsjen til å vibrere, for når jeg kjenner dét, kommer også alle overtonene. Det tar litt tid å finne rett kontaktpunkt, og med for mye vekt forsvinner klangen igjen. Så det handler om å finne den perfekte mellomtingen. Deretter går jeg gradvis over til repertoaret jeg holder på å spille og tar noen passasjer sakte med den klangen jeg ønsker. Jeg er fortsatt på leting, men prøver hver dag.

Jeg øver sjelden skalaer eller etyder, men jobber mye med orkesterstemmer og solorepertoar. I Berlin (Karajan-akademiet tilknyttet Berlinfilharmonien red. anm.) måtte jeg alltid øve fram mot de timene jeg hadde, som var med flere forskjellige fra bratsjgruppa i orkesteret. Det har vært veldig forskjellig hva de fokuserer på: en er kanskje intellektuell, tenker masse og skal sammenlikne forskjellige noteutgivelser og deler av stykket for å finne frem til hvordan man skal spille, mens andre er mer på instruksjoner som å spille nærmere stolen, med bred klang, sterkere og renere. 

Bruker du metronom når du øver?

Ja, det bruker jeg veldig mye, ihvertfall for orkesterstemmer. Det er viktig at man har peiling på hva man driver med, sånn rytmisk. Det er veldig lett å komprimere rytmer, øke litt her og sakke litt der, og da bommer man også mye lettere. 

Metronomen gjør at man får spredt ut rytmene, på en måte, og da blir det så mye lettere intonasjonsmessig, sier Michael.

Øver du mye utenat?

Ja, veldig mye! Jeg synes det er gøy å kunne orkesterstemmene utenat, for da kan jeg følge med på de andre musikerne, på dirigenten og konsertmester. Jeg lærer ting ganske fort utenat, som har fordeler og ulemper. Det er gøy å øve utenat, for da kan jeg fokusere mer på kontaktpunkt og se i speilet. Likevel må det balanseres med å være oppmerksom på alle detaljene som står i notene. Hvis man øver utenat for tidlig kan man gå glipp av mange detaljer, så det er viktig å sjekke alle artikulasjonstegn, komma, styrkegrader og andre ting som står i noten.

Har øvingen din endret seg gjennom årene?

Ja, men jeg skulle ønske den hadde endret seg enda mer. At jeg hadde laget planer, for eksempel, som jeg ser mange andre har gjort. Jeg øver når jeg har tid, når jeg har stått opp til jeg er ferdig og håper jeg blir ferdig i tide. Så mer disiplin kunne jeg jo hatt, men jeg har egentlig alltid vært sånn. 

Noe som har endret seg er at jeg tar meg mer tid til å fokusere på artikulasjon, kontaktpunkt og rytme nå, ettersom det har vært fokuset til lærerne jeg har hatt de siste årene. 

Speilet brukes mye for å sjekke holdning, kontaktpunkt mellom bue og streng og vinkel på buen, forteller Michael.

Hvor ofte tar du pausedager?

Det kommer veldig an på. Nå har jeg akkurat hatt fem dager pause, for jeg hadde så utrolig mye rett før, med innspilling, orkester og prosjekt med de andre i akademiet. Når man har det travelt, så er det viktig å ha noe å glede seg til. “Jeg har ikke lyst til å øve nå, skulle mye heller vært ute og gjort noe helt annet. Men etter lørdag, DA skal jeg kunne gjøre alt jeg har lyst til.” 

Hvis jeg gjør noe helt annet, som å sitte på toget eller drikke kaffe og får en idé, “aha, det er derfor jeg ikke får det til å funke”, pleier jeg å skrive det ned på telefonen så jeg ikke skal glemme det. 

Michael har ikke noe fast treningsopplegg, men sykler mye. Det er et fint avbrekk i øvingen og et raskt fremkomstmiddel i flate byer som Berlin og København.

Filmer du deg selv eller spiller med innspillinger?

Ja, i alle fall hvis det er noe viktig jeg jobber mot som skal være spesielt bra. Når det nærmer seg konsert pleier jeg å ta opp meg selv, for å høre om jeg har misset noe. Og når det gjelder orkesterrepertoar øver jeg nesten alt med innspillinger, for det er en veldig god måte å bli kjent med stykket på.

Hvilket øvetips har hjulpet deg mest?

Jeg tror det må være “spill rytmisk, ta deg god tid med rytmene.” Det hjelper for intonasjon og klang også. Spesielt i Hoffmeister bratsjkonsert har det virkelig hjulpet meg mye. 

Hva øver du mot akkurat nå?

Jeg har akkurat begynt i ny jobb i DR Symfoniorkester, så jeg jobber med å forberede orkesterstemmene godt til det. Vi skal blant annet snart spille Schubert niende symfoni med Herbert Blomstedt. Det er mye fin musikk, jeg gleder meg!

Hvem vil du se øverommet til?

En av de andre musikerne i kvartetten min, Opus 13!

| Les flere MITT ØVINGSROM-intervjuer her

Tekst: Guro Saastad / Senter for talentutvikling
Foto: Michael Grolid