MITT ØVINGSROM: Ida Holm Olaussen

Hornisten ved Arktisk Filharmoni viser oss sitt øvingsrom i Stormen konserthus, og deler øvetipset som hjalp henne å overvinne nervene.

Navn: Ida Holm Olaussen

Alder: 25

Bosted: Bodø

Instrument: Horn

Arbeidssted: Arktisk Filharmoni

Ida jobber i Arktisk Filharmoni, som øver i Stormen konserthus når de er i Bodø.

Hvordan ser en vanlig øvedag ut?

Hvis jeg har orkester, som jeg stort sett har, pleier jeg å prøve å få til en time på morgenen. Der gjør jeg pusteøvelser og oppvarming, som varierer etter hva vi spiller i orkesteret. Hvis det er veldig tungt repertoar, pleier jeg å varme opp i kortere tid for å spare muskulaturen i leppene.

Etter litt tøying pleier jeg å meditere noen minutter om jeg har tid. Deretter begynner jeg forsiktig midt i registeret, med fokus på å finne en fin klang og kjenne etter hvordan dagsformen er. Hvis den kommende orkesterøvelsen ikke er for tung, pleier jeg å spille litt skalaer, høydeøvelser og dybdeøvelser. Deretter har vi orkester fra ti til to, så har jeg en liten pause og så pleier jeg å ta en økt til på kvelden, gjerne ganske sent. Da øver jeg etyder en halvtime, deretter orkesterrepertoaret som kommer de neste ukene og til slutt litt solorepertoar og orkesterutdrag. Siden jeg spiller et messinginstrument, kan jeg ikke øve for mange timer hver dag, så jeg bruker egentlig ganske mye tid på å lese partitur også.

Gjør du noen fysiske øvelser eller trening?

Da jeg var på utveksling i Tyskland, hadde jeg en lærer som foreslo å bruke balansebrett på øverommet. Så om jeg har en vanskelig passasje, pleier jeg å gjøre det på brettet først, sånn at jeg må stå i balanse og puste riktig. Når jeg etterpå går av brettet, er det ofte ganske mye lettere å spille den samme passasjen, og man kan prøve å finne den samme fysiske følelsen når man står på gulvet.

Slik ser det ut når Ida øver på balansebrettet: – Når du står på det er du nødt til å bruke støttemuskulatur og stå rett, og da fungerer pusten bedre, forteller hun.

Bruker du metronom?

Ja, å spille med god puls er noe av det jeg sliter mest med. Så jeg øver mye med metronom og starter alltid nytt repertoar med det. Likevel har du jo ikke metronom i orkester, så jeg bruker mye tid med klikk på øret i starten, gjerne med underdeling, og så øver jeg på å skru det av og heller bruke opptak av meg selv for å sjekke i etterkant mens jeg synger underdelinger.

Har øvingen din endret seg gjennom årene? 

Jeg har kortere økter nå enn før, gjerne 20 minutter av gangen før jeg tar en liten pause. I tillegg tror jeg at jeg har blitt flinkere til ikke å øve inn feil, og hvis noe kjennes for tungt eller feil, pleier jeg nå å stoppe og heller komme tilbake til det senere. 

Planlegger du øvingen? 

Jeg pleier å planlegge i hodet mitt. Det er fint å vite før økten starter hva man skal gjøre, hvis ikke bruker jeg for mye tid på å finne ut hva jeg skal øve på. Hvis jeg ikke planlegger, blir det ofte mye mindre fokusert øving, og som messingblåser føler jeg at jeg øver på å bli mest mulig effektiv på øverommet.

Jeg pleier å begynne øvingen med litt kroppslige ting, tøye litt, gjøre litt pusteøvelser. Ofte bruker jeg en pusteballong for å aktivere musklene og kjenne på hvordan det er å ta inn en full inn- og utpust, sier Ida.

Tar du opp deg selv eller spiller med innspilling på øret?

Jeg tar opp meg selv ganske mye, særlig med fokus på puls, men også flyt og pust. I tillegg øver jeg ganske mye med innspilling, for å kjenne musikken godt og kjenne pausene, som vi jo har ganske mye av. Da er jeg mer sikker på å komme inn rett og varierer hvilke innspillinger jeg øver med.

Hvilke øvetips har hjulpet deg mest? 

Jeg pleide å bli veldig nervøs da jeg var liten og skulle spille for folk. For å hjelpe meg begynte spillelæreren jeg da hadde i Alta å ta meg med for å spille på huskonsert på kulturskolen hver eneste uke. Det var jo bare elever og foreldrene deres som hørte på, så det var jo ikke noe skummelt publikum. Likevel var det å spille for folk hele tiden, ofte nok, en ekstremt stor hjelp. Det gjorde at jeg ble komfortabel med den situasjonen, og hvis ikke jeg hadde gjort det, vet jeg ikke om jeg hadde spilt nå, for jeg ble så nervøs. Så det har jeg fortsatt med helt til nå, egentlig. Når jeg øver nå, pleier jeg å ta inn tilfeldige folk fra gangen uansett hva jeg skal spille, for det er noe annet å spille for noen andre enn å øve alene.

Hva øver du mot akkurat nå? 

Det neste for meg er et prosjekt med Alta Messingkvintett. Så da må jeg øve inn all den musikken, og deretter Beethovens niende til første uken i august med Arktisk Filharmoni her i Bodø!

Hvem vil du se øverommet til?

Audun Breen, trombonist i Oslo-Filharmonien.

Les flere MITT ØVINGSROM-intervjuer her

Tekst: Guro Saastad / Senter for talentutvikling