MITT ØVINGSROM: Dorothee Appelhans

Fiolinist Dorothee Appelhans reiser mellom jobb i Stavanger og studier i Oslo. På øverommet hjemme på Ris har hun både tøfler, te og ølglass som en del av sine faste rutiner.

Navn: Dorothee Appelhans

Alder: 26

Bosted: Oslo/Stavanger

Instrument: Fiolin

Jeg er heldig som har flere øvemuligheter. Siden jeg fortsatt går master på NMH har jeg mulighet til å øve der, på konserthuset i Stavanger siden jeg er på kontrakt i orkesteret og hjemme i Oslo. Her deler jeg fra mitt øverom hjemme på Ris i Oslo hvor jeg liker å øve i tøfler og med en kopp te ved siden.

På mitt øverom har jeg prøvd å skape meg et øvehjørne siden det også er soverommet mitt. Utsikten og lyset gjør at jeg ikke blir distrahert av sengen og TV-en.

Hvordan ser en vanlig øvedag ut?

Jeg begynner alltid øving meg noen skalaer og noen ganger dobbeltgrep-øvelser av Galamian. I bachelorstudiene spilte jeg alltid en etude av Kreutzer eller Paganini, nå gjør jeg det når jeg føler for det.

Jeg pleier å varme opp kroppen før jeg begynner: får i gang blodsirkulasjonen og tøyer fingrene, nakken og armene. Da jeg studerte bachelor i Tyskland sa læreren min alltid at jeg burde løpe to runder rundt blokka før jeg begynner. Det pleier jeg ikke å gjøre, men jeg gjør alltid noe!

Bruker du metronom eller øver utenat?

Jeg bruker metronom og syns det er veldig viktig for å få ting opp i tempo, for å sjekke at jeg har omtrent samme tempo over en hel sats og for å «rytmisere» vanskelige passasjer.

For meg er prøvespillrepertoar spesielt viktig å øve utenat. For å opprettholde nivået tar jeg jevnlig frem fiolinkonsertene av Mozart eller Sibelius så det aldri blir en lang pause fra dem.

Dette store ølglasset fra Tyskland motiverer meg til å drikke mest mulig vann mens jeg øver. STAY HYDRATED!

Har øvingen din endret seg gjennom årene? 

Øvingen min har definitivt endret seg gjennom årene. Jeg har lært å være mye mer effektiv og at jeg alltid må varme opp kroppen både med og uten fiolin. Det er så viktig for å unngå skader når man begynner å spille mer og mer hver dag.

Hvor ofte tar du pausedager?

Akkurat nå tok jeg faktisk flere pausedager på rad fordi jeg har hatt det veldig travelt og kjente på at kroppen min trengte litt pause. Men ellers tar jeg ofte én dag fri i uka. Det syns jeg er veldig sunt, og det gjør at man starter med ny energi i dagene som følger.

Speilet er en viktig del av øverommet. Her kan jeg sjekke at skuldrene er lave og at jeg ikke gjør noe annet rart.

Filmer du deg selv? 

Jeg pleier å filme meg selv ganske ofte, både alene, under kammermusikkøvelser, klassetimer og undervisning. Spesielt når en konsert nærmer seg er det veldig nyttig for å fikse de siste detaljene.

Hva øver du mot akkurat nå? 

Siden jeg sitter mye i orkester øver jeg alltid repertoaret til de neste ukene. I tillegg prøver jeg å holde prøvespillrepertoaret i gang og å lære meg noe nytt. Å bli kjent med et nytt stykke syns jeg er det fineste og det er som en liten belønning til meg selv. Det finnes så mye fint repertoar for fiolin og jeg har virkelig lyst å spille mest mulig! 

Dette øver jeg på akkurat nå. For tiden er det en blanding mellom orkesterstykker jeg må forberede til jobben i Stavanger, solorepertoar og prøvespillrepertoar.

Hvilke øvetips har hjulpet deg mest? 

Varm alltid opp og ta deg en dag fri innimellom! 

Og helt til slutt: Har du tre forslag til noen sitt øvingsrom som du vil se?

Jeg vil gjerne se øvingsrommet til Julie Ye (pianist), Abel Pérez Armas (hornist i Operaen) og Cecile-Laure Kouassi (bassist i Oslo-Filharmonien) siden alle 3 spiller et annet instrument enn meg og jobber på forskjellige steder.

Les flere MITT ØVINGSROM-intervjuer her.