Det mest lyd-dempede rommet i leiligheten er kottet, og funker utmerket for å øve. Det har heller ingen vinduer.

MITT ØVINGSROM: Christian Lundqvist

Christian Lundqvist, slagverker i Kringkastingsorkestret, deler sine beste råd til en konsentrert økt på øvingsrommet.

Navn: Christian Lundqvist

Alder: 27

Bosted: Nesodden

Instrument: Slagverk

Hvordan ser en vanlig øvedag ut?

Jeg har alltid pleid å øve når jeg kan, så mye jeg kan. Tekniske øvelser ser jeg alltid i sammenheng med et stykke jeg skal spille. Får jeg ikke til noe, tar jeg det fra hverandre og finner ut akkurat hva som er vanskelig så jeg kan øve som en gal på det. Det kan være kjedelig, men det hjelper sjeldent å ta opp smarttelefonen i slike situasjoner..


Gjør du noen fysiske øvelser/trening/tøying? 

Jeg prøver å sørge for god holdning når jeg spiller, og jeg beveger meg så mye jeg kan. Det er ikke nødvendig med treningssenter hvis man sykler til og fra skole eller jobb. 

Slagverkrommet til KORK er som alle andre slagverkrom, kombinert lager, øverom og sofakrok.


Planlegger du øvingen eller skriver logg? 

Jeg skriver ikke noen logg, men øver når jeg kan, så mye jeg kan. Hvis jeg skulle skrevet noen form for logg, ville jeg sørget for ikke å skrive det ned på mobil eller data. Penn og papir er sterkt undervurdert.

 Filmer du deg selv, tar opp deg selv eller spiller med innspilling? 

Å ta opp lyd og/eller bilde er nyttig for meg, det er en fin måte å avsløre ting man ikke merker selv. Det er den eneste gode bruken av smarttelefon i øving, vil jeg si. Å spille med innspilling er en morsom måte å øve på, spesielt med rytmisk musikk.

I den klassiske verden ville jeg sørget for å spille med mange forskjellige innspillinger av samme stykke for å bli inspirert til ulike tolkninger. Jeg sørger for å styre unna dårlige innspillinger, men leter frem innspillinger med gode utøvere. Lydkvalitet er ikke viktig, men kvalitet på utøver.

Rommet har ingen vinduer og kaffetrakter.


Hvilke øvetips har hjulpet deg mest? 

Det beste tipset jeg har med meg er: legg vekk smarttelefonen. Da jeg studerte, ble jeg ofte forstyrret av plingene fra mobilen min og pausene dro ut fordi jeg bare skulle sjekke noe. Å slette Snapchat var en stor seier for min øving. Hvis du leser dette på mobilen på øverommet ditt akkurat nå, så legg den bort! Hvis du ikke leser dette, betyr det at du sannsynligvis øver og da fungerte tipset mitt.


Hvor ofte tar du pausedager? 

Jeg tar ofte ufrivillig og frivillig pause fra å øve på instrumentet, men jeg omgir meg hele tiden med musikken jeg jobber med og musikk generelt. Dette er noe som varierer veldig avhengig av hvor travelt jeg har det. I perioder har jeg ingen pausedager, men jeg har ikke alltid tilgang på de instrumentene jeg må øve på og må være kreativ. Det er viktig å slappe av og koble av med noe helt annet iblant også. En helgetur uten å ha med instrumentet kan gi akkurat nok motivasjon til neste uke.

Hvilken skal jeg velge? Litt orden i sakene er viktig.


Hva øver du mot akkurat nå? 

Nå frisker jeg opp teknikken min på en brasiliansk håndtromme til konsert denne uken, og øver inn noen marimba-stemmer til neste ukes prosjekt med KORK. I tillegg øver jeg sakte, men sikkert på å improvisere på vibrafon over Benny Goodman-låter til en konsert om 8 uker.

Hvem sitt øvingsrom vil du se?


Jeg vil se øvingsrommet til en dirigent. Har alltid lurt på om alle dirigenter har et piano eller om dagens dirigenter klarer seg med hodetelefoner og et partitur. Har de blyant eller fargestifter?

Øving i sofaen med kaffekopp.