Tekst: Maren Ohm Ballestad
Per Andersson er en helt spesiell ressurs ved Alta kulturskole og uvurderlig for messingblåserne som har vokst opp i Alta de siste tiårene. Det mener i hvert fall Monika Holst-Olsen.
– Per er dedikert i sitt arbeid. Han gjør alt for at elevene hans skal få det de trenger. Det betyr blant annet at han har lært seg å spille en haug med instrumenter. I tillegg er han veldig generøs med tiden sin, forteller hun.
Tidlig med prøvespill
Monika beskriver Pers undervisning som strukturert og nøye. Det ga henne de beste forutsetninger for å bli så god som hun ønsket. De begynte med prøvespillstrening tidlig og han oppmuntret alltid til å spille konserter så ofte som mulig.
– Per så at musikalitet var en av mine styrker, så han hjalp meg med å bygge opp en teknikk som fremhevet det. Han sang mye, for å prøve å få meg til å synge gjennom trompeten, forteller Monika.
Da Monika skulle begynne på musikklinjen på videregående skole, foreslo Per at hun skulle fortsette på kulturskolen også. Det betød at de fikk to spilletimer i uken, én for teknikk og én for musikk.
– Så god oppfølging har jeg aldri hatt før, forteller Monika.
Per brukte også ofte piano i trompetundervisningen, og fordi han akkompagnerte på piano, ble kammermusikk en naturlig del av Monikas musisering.
– Musikken ble mer levende og jeg forstod hvor viktig det er å kjenne hele partituret, sier hun.
Vennlig tone
Musikklærer Per Andersson er opprinnelig trompetist, men på grunn av en skade måtte han tidlig finne andre veier i musikkmiljøet.
– Jeg hadde heldigvis selv en lærer som pushet meg til å fortsette med musikk, da jeg ikke lenger kunne spille så mye. Han var en støttende lærer, og det prøver jeg å være for mine elever også, sier han.
Ifølge Per er det viktig å ha et bevisst forhold til hvordan man snakker med elevene. Han ønsker at spilletimene skal være noe de gleder seg til, og prøver alltid å ha en vennlig tone.
– Det man sier setter seg oftere enn man tror, så man kommer langt med en positiv innstilling, mener han.
Spesielt vennskap
Per så tidlig at Monika hadde noe ekstra. I tillegg til å være en pliktoppfyllende og fokusert elev, var hun spesielt glad i å spille vakre melodier. Når han merket at hun responderte bra på det han lærte vekk, kjørte han på.
– Det gjorde at Monika raskt kom opp på et høyt nivå.
Per ble en mentor for Monika, og de utviklet et spesielt vennskap. Ifølge Monika har Per evnen til å se hele mennesket, og det var alltid trygt å be ham om råd, uansett hva det gjaldt.
De to har jevnlig kontakt i dag, og gjør fortsatt prosjekter sammen. De siste somrene har de, sammen med Alta Messingkvintett, arrangert sommerkurs for unge musikere i Alta. Da jobber de sammen som kollegaer.
– Det er fint å ha en grunn til å møtes hvert år, og han inspirerer meg fortsatt. Jeg er glad for å kunne bidra med å utvikle det miljøet han har bygget opp i Alta, sier Monika.
Monika Holst-Olsen
- Født i 1996, oppvokst i Alta
- Frilanser, master fra Norges musikkhøgskole
- Trompetist i Majorstua Brass og Alta Messingkvintett
Per Andersson
- Messinglærer og dirigent ved Alta Kulturskole
- Tubaist i Alta Messingkvintett
Tekst: Maren Ohm Ballestad