Musikkonkurranser var tema for panelsamtale da Senter for talentutvikling i samarbeid med Talent Trondheim arrangerte Strykerkonferansen i Trondheim torsdag 12. september.
– Samfunnet er gjennomsyret av konkurranser, og vi møter tidlig press og forventninger. I musikkbransjen er det knapt jobber uten konkurranse, enten gjennom prøvespill, auditions eller musikkonkurranser, sier fiolinist og pedagog, Alf Richard Kraggerud.
Fordeler og ulemper
Kraggerud mener konkurranser forbereder musikere på presset i yrkeslivet som musiker. Selv deltok han ikke i konkurranser som ung, noe som gjorde overgangen til musikkhøgskolen krevende.
– Jeg var aldri med i konkurranser og sklei gjennom hele oppveksten. Så fikk jeg meg en skikkelig overraskelse da jeg skulle prøvespille ved Norges musikkhøgskole. Jeg var ikke forberedt, hadde ikke ballasten, og fikk bueskjelv og bommet på alle skift, forteller Kraggerud.
Han gikk ikke videre fra første runde, og begynte da å jobbe med seg selv for å takle situasjonen. Kraggerud innså at han burde utsatt seg for dette tidligere, for å være bedre forberedt.
Likevel mener Kraggerud at konkurranser er et tveegget sverd. Han mener også det er verdt å diskutere om konkurranser kan være til mer skade enn gagn.
– Trenger man alle disse tøffe opplevelsene i oppveksten for å være rustet for yrkeslivet, eller gjør vi barn en bjørnetjeneste ved å skjerme dem? Vi vet at alle er forskjellige. Det som fungerer for den ene, fungerer ikke alltid for en annen, sier han.
Han mener ulempene ved konkurranser er at de kan gi feil fokus og skape tidlige hierarkier. Læreres ambisjoner eller press fra foreldre kan også virke negativt på barnas spilleglede.
Kraggerud understreker at musikk ikke kan reduseres til konkurranse, og at de viktigste verdiene faktisk ikke kan måles. Spesielt når barn er involvert, mener han at det viktig å vise hensyn.
– Når barn deltar, er det viktig at alle får en god opplevelse.
| LES OGSÅ: Musikkonkurranser i Norge
Å være trygg i seg selv
Ifølge Miriam Helms Ålien, solist og tidligere vinner av Prinsesse Astrids Musikkpris, kan konkurranser være fine arenaer for å bli trygg på scenen og øve på å finne sin stemme. Hun mener god selvfølelse er avgjørende.
– Resultatet av konkurransen gjenspeiler bare juryens mening. Man er ikke bedre eller dårligere når man går ut av konkurransen, sier Ålien.
Ifølge Cam Kjøll, konsertmester ved Trondheim symfoniorkester, er det viktig å få erfaring med å stå på scenen, og takle situasjoner man kjenner på nervene. Både konkurranser og konserter kan være slike arenaer.
– Det er fint å lære å eie scenen tidlig, utvikle sin personlighet og stemme i spillet, og se hvordan man ligger an i forhold til sine jevnaldrende, sier Kjøll om konkurranser.
Videre mener hun at prøvespill er en god måte å lære seg å håndtere nerver på, og at man må være seg selv, selv om det er forventninger i en konkurranse. Hun påpeker også at lærerens rolle er avgjørende, spesielt for unge musikere.
– Barn må forstå at det ikke finnes en fasit i konkurranser, og at uttrykket er målet. Det er viktig at de har en lærer de stoler på mer enn selve resultatet, sier Kjøll.
Disiplin og læring
En prisvinnende solist med lang erfaring med konkurranser er Soyoung Yoon. Hvis noen spør henne om de bør stille i en konkurranse vil hun umiddelbart si: “Yes, please go.”
– For meg handlet ikke konkurranser alltid om musikk. Det handlet om disiplin, utfordring og å lære seg nytt repertoar, forteller Yoon.
Hun mener konkurranser gjorde henne mer disiplinert som ung, samtidig som det ga henne en følelse av fellesskap fordi hun fikk møte nye mennesker, både kollegaer og nye venner. Utfordringen i konkurranser var også inspirerende og retningsgivende, sier hun. Hvert år jobbet hun målrettet mot de store konkurransene, og vokste gjennom disse.
– Du øver, har et mål og går for det. I mitt liv har konkurranser vært veldig viktig, så hvis unge utøvere spør meg om de bør delta i konkurranser, sier jeg alltid:
Go for it!
Tekst: Ingrid Lovise Anvik Hellenes