Håvard Gimse og Gunnar Flagstad. Foto: Magnus Skrede
Håvard Gimse og Gunnar Flagstad. Foto: Magnus Skrede

Klaverkonferansen 2024

Les om høydepunktene- og se opptak fra Klaverkonferansen 2024.

Helgen 31. mai-1. juni inviterte Senter for talentutvikling i samarbeid med Prof. Jiri Hlinka Klaverakademi til Klaverkonferansen 2024. Under samlingen skulle utøvere, pedagoger og talenter dele kunnskap om bladlesing, musikerhelse og kvalitet i nybegynneropplæring.

Hva skal til for å kunne bli en utøvende musiker?

Konferansen starter med at leder for Senter for talentutvikling, Anders Grøterud, og kunstnerisk leder for Prof. Jiri Hlinka Klaverakademi, Håvard Gimse, snakker om hvordan de har jobbet sammen for å gi unge pianister best mulig forutsetninger for en vellykket karriere. De snakker også om klaverkonferansens fremtid. 

Bladspill – den glemte kunst? 

Gunnar Flagstad, viserektor ved Norges musikkhøgskole, pedagog og pianist, mener dagens pianister er mye dårligere enn før til å bladspille og forteller hvorfor det er et viktig verktøy å ha. Hvordan kan man bli bedre på det? 

Sammen med Christian Ihle Hadland, solist, akkompagnatør og lærer ved Prof. Jiri Hlinka Klaverakademi og Grete Helle Rasmussen,seksjonsleder for praktisk-pedagogisk utdanning ved Barratt Due musikkinstitutt, pianist og pedagog forteller de sine tips og triks til å bli god på bladspill. Det kan også skape nysgjerrighet til det store repertoaret som finnes og er med på å fylle opp lageret med musikalske inntrykk. – Å lese mye noter er som å så en mengde frø, som så etter hvert får blomstre, sier Hadland. 

Morgendagens mesterklasse? Hva vil dagens unge pianister ha, og hva trenger de? 

Hvordan kan mesterklasser gi mest mulig læringsutbytte til unge pianister? Pianist, frilanser og pedagog Julie Ye deler sine tanker og erfaringer om hvordan man kan holde på oppmerksomheten til barn under mesterklasser. Hun trekker blant annet frem digitale hjelpemidler, bladspillstafetter og å ha noen leker for å gjøre rommet tryggere. 

Grete Helle Rasmussen snakker om at engasjement og opplevelsen av at noe er viktig, er en forutsetning for å lære. Gruppetimer er en gyllen mulighet for pianister til å dele ideer og kunnskap. Her kan du få ideer til hvordan din neste gruppetime eller mesterklasse kan være og hva ulike aldersgrupper bør og kan få ut av fellesundervisning.

  

Sebastian Egebakken Svenøy – fra outsider til Virtuos

Sebastian Egebakken Svenøy og Grøterud snakker om hans vei fra å leke med pianoet på egen hånd til å bli en av Norges mest lovende unge pianister. Hans første lærer het Elisabeth Brodalen og hos henne signerte han blant annet en kontrakt hvor han lovte å øve «nesten hver dag». 

Skadeforebygging for pianister 

Irem Eliassen er utdannet innen Performing Arts Medicine på University College i London og er i dag den eneste i Norge som har denne utdanningen. Hun har spesialisert seg i arbeidsrelaterte skader hos musikere og gir en innføring av kroppens anatomi og hva som er de vanligste skadene hos pianister, og hvorfor. 

En av de mest virkningsfulle vanene for å forebygge skader er å varme opp kroppen godt før man starter en øvedag. Eliassen viser her enkle øvelser for fingre og kropp. I tillegg viser hun hvordan man kan massere seg selv for å løsne på stiv muskulatur. 

Understanding Classic and Romantic Dynamics 

Hvordan er det å spille en sonate av Mozart på en kopi av Mozarts klaver? Bart von Oort holder foredrag om historisk interpretasjonspraksis og om hvordan man kan bruke verktøyene man har i dag til å lære tidlig klassisk musikk. Ved å spille på forløperne til det moderne klaveret vil man få en bedre forståelse av hvordan komponister som Haydn, Mozart og Beethoven egentlig ønsket at musikken de skrev skulle spilles.

Her kan du se hvordan han analyserer ulike komposisjoner og bruker informasjonen i notene til å forme musikken. Han snakker blant annet om rubato, dynamikk og artikulasjon i det klassiske repertoaret.

Begynnerundervisning som gir motiverte elever 

Hvordan kan man bruke den korte undervisningstiden på best mulig måte? Marina Pliassova har bidratt mye til talentutvikling i Norge de siste 30 årene og er blant annet seksjonsleder for klaver på Barratt Dues musikkinstitutt. 

Hun mener at man i løpet av ett år kan forme en god teknisk base for en elev, på tross av den korte undervisningstiden man har. Visuell kontakt med notene er veldig viktig for raskest mulig fremgang og forståelse. Da kan elevene fortsette læringen hjemme alene. 

Klaverets mangfoldige muligheter – pianomusikk på tvers av sjangre 

Ingfrid Breie Nyhus vokste opp med folkemusikk rundt seg, men valgte piano som sitt instrument. Hun har klassisk utdannelse, men har i hovedsak arbeidet med kombinasjoner med annen musikk i sitt profesjonelle virke. Hun jobber nå både med ny musikk, folkemusikk og improvisatoriske former. 

 — Jeg ønsker å slå et slag for alle mulighetene som ligger latent i det å ha pianoet som partner, sier hun i starten av sitt innlegg. 

Hvordan skal vi tilpasse oss alle endringene som har skjedd i musikkbransjen de siste ti årene? Hvordan kan vi være fleksible i musikkutdanningen, for å gi studentene rom til å utvikle seg individuelt? Du kan høre hennes tanker om disse og andre viktige spørsmål for fremtidens musikkliv. 

Utfordrende undervisning i skjermens tidsalder 

Skjermbruken til barn og unge har tatt fokus fra omtrent alt annet av interesser og lek. Digitale enheter har blitt altoppslukende for de fleste barn som vokser opp nå, noe som får store konsekvenser for, blant annet, evnen til å fokusere. Hvordan påvirker det musikkundervisningen? Har det endret øverutinene til barn og unge? Hva kan vi som lærere gjøre for å sørge for at øvingen barna gjør er god, på tross av at de oftest har en skjerm tilgjengelig? 

Håvard Gimse leder her en diskusjon om hvordan man kan forholde seg til unges skjermbruk på en god måte og kanskje inkludere den i undervisningen. 

Faglige møteplasser for morgendagens lærere 

Hva er behovet for faglige møteplasser som denne klaverkonferansen? Deltakerne snakker om hva de tar med seg fra årets klaverkonferansen og hva de ønsker for fremtidige samlinger. 

— Faglig påfyll, treffe kollegaer, få nye ideer, bli utfordret og reflektere er veldig givende, sier Siv Klippen.

Se opptak fra Senter for talentutviklings tidligere konferanser her.

Tekst: Maren Ohm Ballestad

Samarbeidspartnere