Simen Kraggerud kjenner seg heldig som igjen får ta del i det store fellesskapet han opplever Klavertiltaket er. Foto: Magnus Skrede

Klar for nytt Klavertiltak

12 unge talenter er tatt ut til en ny runde med Nasjonalt Klavertiltak. Simen Kraggerud er med for andre gang.

Målet med Nasjonalt Klavertiltak er å tilby et ekstra inspirerende miljø for de mest motiverte pianistene i årene før høyere utdanning.

Simen Kraggerud var også med på tiltakets første runde, fra 2019-2020. Den erfaringen var såpass god at han fikk lyst til å søke på nytt.

– Klavertiltaket er både en mulighet til å lære, og en sosial arena. Det er spennende å møte andre pianister fra hele landet, sier han.

Dusinet fullt

I løpet av tre årlige samlinger får deltakerne møte noen av landets beste musikere, og utfordre seg selv gjennom mesterklasser, kammermusikk og annen input.

Pianist Ingrid Andsnes skal følge opp elevene underveis i tiltaket. Hun har stor respekt for oppgaven, særlig etter som mye av grunnlaget for en musiker blir lagt i tenårene.

– Å jobbe med unge talenter er veldig givende; de er lærevillige, entusiastiske og sugne på kunnskap. Det er høyt nivå på disse talentene, og vi som jobber med Klavertiltaket har et stort ansvar, sier hun.

Prøvespillet måtte denne gangen foregå på video, og av 40 innsendte bidrag ble 12 talentfulle pianister plukket ut til å være med:

  • Kei Solvang (Bergen)
  • Gustas Petrikas (Kristiansand)
  • Kenneth Tran (Stavanger)
  • Erlend Edland (Stavanger)
  • Sanne Suh Berger (Finnsnes)
  • Eirik Stave (Ørsta)
  • Emma Martine Lam Olsen (Asker)
  • Sophia Mina Friedensburg (Oslo)
  • Sebastian Egebakken (Oslo)
  • Nikita Khnykin (Oslo)
  • Mikkel Berg-Eriksen (Oslo)
  • Simen Kraggerud (Oslo)
– Klavertiltaket er noe jeg virkelig skulle ønske fantes da jeg var ungdom, sier Ingrid Andsnes. Foto: Tomas Moss

Andsnes håper deltakelsen vil gi dem en større og bredere innsikt i hva det er å være pianist.

– Vi håper at de skal få hjelp og inspirasjon til å finne sin vei i musikken, at de skal føle seg sett med de ulike kvalitetene de har og hjulpet videre med sine utfordringer, sier hun. 

– Får merke at det er kult

For Simen Kraggerud er fellesskapsfølelsen en viktig del av å delta på Klavertiltaket. Han har vært med på Unge talenter, Musikk på Majorstuen og Valdres sommersymfoni, og er vant til et stort musikkmiljø fra Oslo, der han går musikklinja på Foss vgs.

– Det er ikke alle som er så heldige. På klavertiltaket har alle til felles at vi er glad i piano; vi kan være interessert i noe sammen og merke at det er kult, sier han.

Andsnes forteller at som pianist jobber man mye alene, enda mer enn for eksempel strykere som ofte har flere arenaer å møtes på.

– Vi pianister har et sterkt individuelt fokus. Derfor er det spesielt viktig med Klavertiltaket, slik at unge fra hele landet får møtes og spille for hverandre, med hverandre, og nerde sammen, sier hun.

Kraggerud håper på flere muligheter til samspill i året som kommer. På klavertiltakets siste samling i oktober 2020 fikk de unge talentene prøve seg på firhendig klaverspill, som ble fremført på avslutningskonserten i Operaen.

– Det var uvant å spille så tett, man må avtale alt så man ikke kommer i veien for hverandre, men det er alltid gøy å spille sammen med andre, sier han.

Klavertiltaket arrangeres for andre gang i 2021. Her fra avslutning i Operaen i oktober 2020. F.v. Nikita Khnykin, Simen Kraggerud og Håvard Gimse. Foto: Magnus Skrede

Innspill fra erfarne musikere

Blant høydepunktene fra forrige Klavertiltak trekker Kraggerud også frem møtene med profesjonelle musikere. Blant annet fikk han muligheten til å spille med fiolinist Atle Sponberg, og operasanger Silvia Moi.

– Det er ikke hver dag du får jobbe med så flinke musikere. Det er et privilegium og veldig lærerikt, sier han.

Han synes det er inspirerende å få så mange ulike perspektiver på det å være musiker.

– Lærerne er veldig dyktige, og alle har forskjellige ting å lære bort, sier han.

Første samling er allerede 9.-11. april, på Rekstensamlingene i Bergen. Med pandemien i mente håper Ingrid Andsnes at alt lar seg gjennomføre, så lenge smittevern er ivaretatt. Særlig etter som så mange arenaer og muligheter ellers har blitt borte.

– Å møtes fysisk er essensielt for å spille og undervise et instrument. Vi prøver så godt vi kan å få til fysiske samlinger, men jobber med å finne kreative digitale løsninger dersom det ikke går, forteller hun.


Fakta om Klavertiltaket

  • Nasjonalt klavertiltak er en satsning for unge pianotalenter mellom 12-19 år. Det ble startet av Senter for talentutvikling i 2019, i samarbeid med klavermiljøene i de største regionene.
  • Målet med tiltaket er å tilby et ekstra inspirerende miljø for de mest motiverte pianistene i årene før høyere utdanning (U19)
  • En rekke dyktige lærere og mentorer, med Håvard Gimse som faglig ansvarlig, følger deltakerne gjennom 3 årlige samlinger, samt oppfølging mellom samlingene.
  • Det fokuseres bl.a. på øving og fremføring, mesterklasser, kammermusikk, sosialt samvær og faglig input i form av foredrag, besøk på musikk- og kultursteder o.l.
  • 12 deltakere er tatt ut til Klavertiltaket i 2021: Kei Solvang (Bergen), Gustas Petrikas (Kristiansand), Kenneth Tran (Stavanger), Erlend Edland (Stavanger), Sanne Suh Berger (Finnsnes), Eirik Stave (Ørsta), Emma Martine Lam Olsen (Asker), Sophia Mina Friedensburg (Oslo), Sebastian Egebakken (Oslo), Nikita Khnykin (Oslo), Mikkel Berg-Eriksen (Oslo), Simen Kraggerud (Oslo)
  • Regionmiljøene som står bak prosjektet sammen med Senter for talentutvikling er Tromsø (Tromsø kulturskole og Konsen), Trondheim (Trondheim kommunale kulturskole og NTNU), Bergen (Griegakademiet Unge Talenter, Bergen kulturskole), Stavanger (Unge talenter Bjergsted) og Kristiansand (Knuden og Universitetet i Agder). 

Tekst: Marte Fillan / Senter for talentutvikling