Foto: Ole Wuttudal

Kammermusikk for klang og karakter

– Kammermusikk utvikler deg som musiker og menneske, mener musikklærer Sven Olav Lyngstad.

Kammermusikk spilles av små ensembler med solistisk besetning. Ut fra antall stemmer får ensemblene sine navn: Duo, trio, kvartett, kvintett, sekstett, septett og oktett. Det betyr at hver stemme spilles av kun én person. Å ta ansvar for sitt bidrag i gruppen og respektere de andre er avgjørende for at dette skal fungere, mener Sven Olav Lyngstad, lærer på stryk i Trondheim kulturskole og en ivrig forkjemper for kammermusikk som opplæringsmetode.

– Man må lære seg å være pålitelig, ved å holde avtaler og stille opp. Det er også viktig å være godt forberedt og ta ansvar for sin egen stemme. I samspillet må man også lære seg når å lede og når å følge, forklarer Lyngstad. 

Sven Olav Lyngstad underviser en gruppe med barn og foreldre i 1977. Han har vært lærer på stryk i en lang årrekke, og kammermusikk har vært en sentralt i hans metode hele veien. Foto: Privat

Evne til samspill er avgjørende

I talentutvikling er det ofte mye fokus på den individuelle utviklingen. Å bli flink er viktig, men i yrkeslivet er det ofte evnen til å spille sammen med andre som er avgjørende. En dyktig orkestermusiker er en praktisk og dynamisk musiker, sier Lyngstad. 

– Dette er etterspurte kvaliteter, så det å være en god kammermusiker er attraktivt i feltet. Gjennom kammermusikken lærer man seg å være lagspiller.

Kammermusikk brukes som metode i flere deler av landet, eksempelvis ved Unge talenter Bjergsted i Stavanger. Lyngstad mener denne trenden er inspirert av miljøet i Trondheim. 

– Jeg tror bruken av kammermusikk som metode i undervisning har spredt seg. Dette har vært en del av metodikken i Trondheim i 50 år. Det var Kåre Oppdal som startet opp strykerprogrammet her med denne kjernen, og jeg fikk være en sentral del av dette, sier Lyngstad. 

Kommunikasjon er alfa og omega. Kammermusikk dreier seg om samspill, og alle stemmer er viktige. Det er viktig å lytte, og vite når en skal lede og når en skal følge. Foto: Magnus Skrede

Foredrag utenlands

Nylig holdt Lyngstad foredrag om å bruke kammermusikk i opplæring under ESTA-konferansen i Portugal. Her delte han fakta og erfaringer fra praksisen på kulturskolen i Trondheim. Responsen fra salen var god og 

– Jeg fikk tilbakemeldinger på at dette er en unik måte å tenke om opplæring. Og det som er annerledes med vår skole i Trondheim er at elevene er helt vanlige barn. Dette står i motsetning til mange andre land, der det kun er “satseskoler” som har et slikt tilbud, forteller Lyngstad.

Kammer-kamerater. De store musikkopplevelsene er sosiale, så vel som musikalske. Å spille i større kammerorkester gir gode minner og mestring. Foto: Trondheim kulturskole

Til høsten kommer Lyngstad til Strykerkonferansen for å fortelle mer om bruk av kammermusikk som opplæringsmetode.

Sven Olav Lyngstad

  • Sven Olav Lyngstad er lærer på stryk i Trondheim kulturskole. 
  • Han har selv studert til mastergrad på Eastman School of Music på 80-tallet med kammermusikk som fag og spesialisering. 
  • I april 2024 var Lyngstad i Portugal for å foredra om kammermusikk som metode

Tekst: Ingrid Lovise Anvik Hellenes

Samarbeidspartnere