Anna-Julia Blunderbuss. Tine Thing Helseth var blant årets bidragsytere under Blåserkonferansen 2022.
Anna-Julia Blunderbuss. Tine Thing Helseth var blant årets bidragsytere under Blåserkonferansen 2022.

I medgang og motgang

Motivasjon var øverst på agendaen under årets Blåserkonferanse. Se klipp her.

I november inviterte Senter for talentutvikling til Blåserkonferansen 2022. Gjennom panelsamtaler, foredrag og intervjuer diskuterte man spørsmålet: Hva skal til for å bli blåsemusiker i fremtiden?

Trompetist Tine Thing Helseth holdt et foredrag om hvordan man kan finne motivasjon i motgang og medgang, forsker Ellen Stabell presenterte ny forskning gjort på blåsere, og deretter fulgte en panelsamtale om hvordan man kan bli sin egen lærer.

Her er en oppsummering med videoklipp.   

Veien til solohornist

Eirik Baardsen Haaland er i dag solohornist i Trondheim Symfoniorkester. I et musikermøte under Blåserkonferansen fortalte han om da han først kom til Norges Musikkhøgskole. 

– Jeg så det var studenter som lå milevis foran meg, og spilte utrolig bra. Det motiverte meg til å jobbe enda hardere. Hvis jeg skal jobbe som musiker, så kan jeg ikke ligge på latsiden. Og uansett om det ikke går, skal jeg i alle fall ha vært den som jobbet hardest, sier han.


Se Baardsen Haaland fortelle om motgang og medgang på veien til å bli solohornist i videoklippet under:

En sosial musikalsk arena

I Stavanger har Kulturskolen og Universitetet gått sammen for å skape Unge talenter Bjergsted (UtB), som gir unge, engasjerte musikere muligheten til å få mer samspill og flere spilletimer hver uke.

Det har fungert, mener Steven James som er lærer på UtB og solohornist i Stavanger Symfoniorkester.

– Det er veldig mange proffmusikere som har gått gjennom UtB og Kulturskolen. Så det er noe som fungerer, sier han.

Se filmsnutten om programmet her: 

Studiene forandret alt

Fløyte-tvillingene Maria og Ingrid Ose fortalte om hvilke drivkrefter som hadde hjulpet dem, og hvilke som fortsetter å drive dem fremover. Maria er i dag student ved Hochschule für Musikk und Teater i München, mens Ingrid studerer ved Conservatoire national supérieur Musique et danse de Lyon. 

De mener at motivasjonen har endret seg gjennom årene. Fra gleden over først å begynne å spille, til å spille utfordrende stykker og stå på store scener. 

– Det var viktig for oss å komme til Barratt-Due og se nivået på jevnaldrende. Det gjorde at vi begge ville strekke oss langt for å oppnå det samme, sier Maria Ose. 

– Nå for tiden er en viktig motivasjon å ha noe å se frem til. Det kan både være ulike prosjekter eller konserter; så lenge man ser det går noen vei, sier Ingrid Ose.

Se dem dele sine drivkrefter her:

Forskning på unge blåsere 

Ellen Stabell, musiker og forsker ved Norges Musikkhøgskole og CEMPE, presenterte sine studier på Blåserkonferansen. Gjennom dybdeintervjuer og spørreskjemaer undersøkte hun øving, motivasjon og fremtidsdrømmer hos unge blåsere.

Forskningen ble gjort på deltakere fra Ung Filharmoni, som består av ambisiøse musikere i alle instrumentgrupper fra hele landet.

Det innebar blant annet forbausende funn. 

– Det er overraskende stor forskjell mellom hvor mye treblåsere og messingblåsere øver alene, sier Stabell i foredraget.

Se innlegget her:

Hva er egentlig motivasjon?

Man prater ofte om motivasjon, men hva mener vi egentlig med det? Anders Hall Grøterud, leder ved Senter for talentutvikling og utdannet idrettspsykolog, forteller om de forskjellige typene for motivasjon. 

Grøterud trekker frem den indre og den ytre motivasjonen, og knytter det til selvbestemmelsesteori. 

– Det er særlig tre faktorer som bidrar til den indre motivasjonen, sier han.

Se mini-foredraget her:

Beholde gnisten i medgang og motgang 

I dag er Tine Thing Helseth en verdenskjent trompetist, men hun har opplevd stor motgang på veien dit. Hun forteller om to livsomveltende opplevelser som har endret hennes forhold til musikken og øving.

Den ene var å møte veggen på grunn av ubalanse og utmattelse. Den andre kom etter at hun ble alvorlig syk med kreft.

I foredraget forteller hun om hvordan verdier og perspektiver har endret seg gjennom årene, i tillegg til å gi et innblikk i sin øvehverdag. 

Se det her:

Filharmonister forteller om motivasjon

Inger Besserudhagen, solohornist i Oslo-filharmonien, husker godt det hun ble fortalt som ung:

En del av musikktalentet, er talentet for å jobbe hardt. Det kan også være et ideal, å se opp til folk som står på, sier hun.

Hun forteller sammen med Trond Magne Brekka, fløytist i Oslo-filharmonien, om deres reise, motivasjon og hvordan de bringer gløden videre til neste generasjon. 

Se innlegget her:

Hvordan blir man sin egen lærer? 

Lærerne er uvurderlige for å skape morgendagens musikere. De motiverer, underviser og er forbilder. Men på et tidspunkt er man nødt til å bli sin egen lærer. 

Hva vil det si å være sin egen lærer? Når er det riktig for lærerne å gi elever ansvar for egen læring?

Disse to spørsmålene diskuterte et panelsamtale bestående av både lærere og elever. Det ble en spennende diskusjon.

De som deltok var: Rune Brodahl (solohornist ved Den Norske Opera & Ballett og hornlærer ved Barratt Due musikkinstitutt), Randi Lundqvist (fløytelærer ved Barratt Due musikkinstitutt), Gabriel Boezi Gjerpe (basstrombonist ved Den Norske Opera & Ballett) og Solveig Skogdal (fagottist og student ved Hochschule für Musikk und Teater i München).

Se panelsamtalen her:

Tekst: Øyvind Hamre

Samarbeidspartnere