Tekst: Maren Ohm Ballestad
Plutselig var Ung Filharmonis store dag kommet, og det var 73 spente deltakere før konserten.
Øyvind Dahl-Paulsen, en av slagverkerne i årets orkester, mener det har vært en slitsom, men veldig givende uke. Han er spesielt takknemlig for orkestererfaringen dette har gitt ham.
– Jeg føler jeg helt intuitivt har fått en bedre forståelse av hvor jeg skal plassere meg i orkesteret. Det er kjekt å endelig oppleve resultatet av det jeg har øvd på i så mange timer, sier han.
Første prøve med Oslo-filharmonien beskriver han som «et sjokk», fordi han hadde ikke forventet så mye lyd. Det gjorde at Dahl-Paulsen måtte bruke teknikken på en ny måte for å bli hørt.
– Jeg har prøvd ut ulike køller og teknikker for å få instrumentet til å respondere bedre og gleder meg masse til å gi alt på konserten, sier han.
Noen å strekke seg etter
En annen som gleder seg veldig til konserten, er Inger Liodden. Hun spiller kontrabass, og så spesielt frem til å spille symfoniens 4. sats.
– Den går så fort at jeg ikke har tid til å tenke, fingrene må bare gjøre sin greie. Når jeg spiller 4. sats, soner jeg ut og det er en deilig følelse, sier hun.
Liodden mener det har vært spesielt kult å få dele pult med mentor Patrick Wilder.
– Jeg har alltid visst hvem han er, så det har vært stas å bli kjent med ham. Det beste med uken har faktisk vært samtalene Patrick og jeg har hatt, sier hun.
Andreas Alexander Martinsen har delt pult med konsertmester Elise Båtnes. Martinsen synes at det å få spille med Oslo-filharmonien har vært inspirerende og lærerikt.
– Jeg har utviklet meg masse. Med så mange erfarne og dyktige musikere å strekke seg etter, blir man fort bedre selv også, sier han.
Martinsen håper konserten blir en spesiell opplevelse og gleder seg til reaksjonene fra publikum, særlig fra venner og familie.
Fornøyde etterpå
Etter konserten var energinivået høyt bak scenen. Responsen fra publikum var stor og det preget musikerne, både de profesjonelle og deltakerne i Ung Filharmoni.
– Når jeg blir eldre, skal jeg spille her som mentor, sier Inger Liodden.
Også Øyvind Dahl-Paulsen var fornøyd etter konserten. Han synes det var en kjempefin og lærerik opplevelse å få være del av Ung Filharmoni.
Andreas Martinsen syntes konserten var «helt fantastisk».
– Jeg håper jeg får flere muligheter til å spille i Oslo konserthus. En av mine store drømmer er å spille i Oslo-filharmonien, sier Martinsen.
Tekst: Maren Ohm Ballestad
Fakta om Ung Filharmoni
- Ung Filharmoni er et unikt program for unge klassiske musikere opp til 19 år som drømmer om å bli profesjonelle orkestermusikere.
- Gjennom nasjonale prøvespill om høsten i landets seks største regioner settes det sammen et orkester på nærmere 80 unge musikere.
- Disse samles først til forberedende gruppeprøver i mai/juni, før en intens sommersamling på Rønningen folkehøgskole i slutten av juni med øvelser, prøver, undervisning og faglig påfyll.
- Avslutningsuka går av stabelen i høstferien i Oslo Konserthus og ender med en fullverdig konsert i Oslo-filharmoniens abonnementsserie.
- Høstsamlingen avsluttes normalt med en konsert foran et fullsatt Oslo Konserthus.
- Ung Filharmoni har som mål å bidra til at unge talenter skal lykkes som utøvere i morgendagens musikkliv. Gjennom samspill med Oslo-filharmonien får de unge utøverne opplevd hva som kreves på toppnivå.
- Samarbeidspartnere i gjennomføringen av Ung Filharmoni er Senter for talentutvikling Barratt Due og Oslo-filharmonien.
- Ung Filharmoni støttes av Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB.