Foto: Lars Opstad

Følger intuisjonen

Hennes debut-plate er blitt kritikerrost internasjonalt. Sandra Lied Haga forteller om forberedelsene og forskjellen fra konsertscenen.

Sandra Lied Haga (26) utmerket seg tidlig som cellist. Hun er Crescendo-musiker og vant Equinors talentstipend i klassisk musikk i 2019, så vel som en rekke andre internasjonale priser. Hun har spilt med flere store orkestre og verdenskjente musikere som Janine Jansen, Anne-Sophie Mutter, Yo-Yo Ma og Leif Ove Andsnes.

 

Det neste steget var å spille inn sin debut-plate. Hun forteller oss om veien dit. 

 

Begynnelsen

Din debut-plate ble utgitt i mai og har fått strålende kritikker. Blant mange andre gir the Independent den fem stjerner, og tyske Glarean skriver at din innspilling setter mange anerkjente artister og plateselskap i skyggen. Hvordan begynte det hele?

 

– Alt begynte med at Simax Classics tok kontakt og lurte på om jeg ville utgi min debut-CD hos dem. Det var jeg selvfølgelig interessert i, det er et virkelig flott og anerkjent plateselskap. Etter det startet prosessen med å finne ut hva jeg skulle spille inn, hvor og med hvem. 

Det endte opp med fantastiske State Academic Symphony Orchestra of Russia “Evgeny Svetlanov” og Terje Mikkelsen som dirigent, det var helt utrolig å få gjøre noe sånt. Det var som en drøm, sier hun. 

 

Sammen spilte dere Tsjaikovskijs Rokokkovariasjoner op. 33 og Dvoraks Cellokonsert i h-moll. Forbereder du deg annerledes til en CD-innspilling sammenlignet med en konsertopptreden?

– Selve forberedelsen er ikke så annerledes. Det krever mye øving før både en konsert og en innspilling. Forskjellen er at en CD-innspilling skal bli stående for ettertiden, så man må være veldig oppmerksom på hvordan resultatet blir: innspillingen blir ansett som din tolkning av verket. 

 

Sandra Lied Haga lurte lenge på om hun ville være nervøs før innspillingen av debut-plata. Heldigvis gikk alt slik det skulle. Foto: Milad Gholami

 

Spiller det hun føler

Resultatet har blitt godt mottatt. Andrew McGregor i BBC sier at du har en “vidunderlig rik tone” og at du åpenbart er en cellist som allerede kjenner sin “musical mind”. Hvordan arbeider du for å finne nettopp din tolkning?

– Min filosofi har alltid vært å følge min musikalske intuisjon. Jeg er veldig intuitiv i dagliglivet og også i musikken min. Ofte spiller jeg bare det jeg føler og det skjer uten at jeg kan forklare hvordan, sier hun og fortsetter:

– Jeg har alltid hatt en forestilling om hvordan musikk skal være og så forsøker jeg å kommunisere det ærligst mulig. Det er alltid klart inni meg hvordan jeg ønsker det skal høres ut – kunsten er å formidle det til andre.

 

Føler du på et større press eller mer nerver under en innspilling?

– I forkant var jeg spent. Jeg hadde ikke mye innspillingstid, egentlig for lite, og dette var den eneste sjansen jeg hadde. Om jeg ble syk, fantes det ikke noe ny dato for å spille inn i en av verdens mest berømte og fantastiske konsertsaler.

– Jeg lurte mye på om jeg kom til å bli nervøs, men alt føltes så utrolig riktig da jeg satt i den vakre salen i Moskva. Det var det motsatte av hva jeg hadde trodd, og jeg husker at jeg tenkte: det er her jeg vil være. This is it, sier hun. 

 

Foto: Simax Classics