Leif Ove Andsnes og ung pianospirer under Nasjonalt Klavertiltak Rekrutt i Bergen. Foto: Magnus Skrede.
Leif Ove Andsnes og ung pianospirer under Nasjonalt Klavertiltak Rekrutt i Bergen. Foto: Magnus Skrede.

Et møte med idolet 

Stjernepianisten Leif Ove Andsnes tok seg tid til å dele sine beste råd med unge klavertalenter.

Med et stappfullt skjema under Festspillene i Bergen fant Leif Ove Andsnes likevel tid til å møte den unge gjengen pianister i Nasjonalt Klavertiltak Rekrutt. Det ble en intim og uformell samtale der de unge talentene fikk spørre om alt de lurte på. Mange av spørsmålene sentrerte rundt øving og motivasjon.  

Pianister sitter ofte mye alene på øvingsrommet. Det er noe Leif Ove Andsnes også følte på som ung musiker, og det var først da han flyttet til Bergen som 16-åring, at han fikk oppleve samspill.

– Jeg burde hatt mer samspill med andre. Det var en helt fantastisk opplevelse da jeg kunne gå inn i musikken sammen med noen andre, fortalte Andsnes.

Foto: Magnus Skrede

Slet med motivasjonen

Selv om han nå er en verdenskjent pianist som spiller i konsertsaler over hele kloden, har Andsnes opplevd å slite med motivasjonen. Da han var på alder med deltakerne i Klavertiltaket, var ikke øving alltid like morsomt.

– Forholdet til øving har vært blandet. Jeg følte tidlig at musikken var viktig for meg, at det var mitt språk, og det var veldig fint å få det eierforholdet til pianoet. Men jeg hadde en periode i 11-12-årsalderen da jeg synes det var ganske kjedelig, sa han. 

Fotball var mer spennende, korps var mer sosialt, og i perioder måtte foreldrene overtale Andsnes til å øve. Han synes det ble vanskelig å finne motivasjonen alene på øvingsrommet. Men som 13-14-åring forandret ting seg. 

– Da kjente jeg at jeg ville være musiker.

| LES OGSÅ: – Jeg rakk knapt å tenke

Tapte konkurranse

I barndommen hadde ikke Leif Ove Andsnes likesinnede rundt seg. Et vendepunkt ble deltakelsen i Ungdommens musikkmesterskap, da han for første gang møtte andre barn som drev med musikk på høyt nivå.

– Det var veldig inspirerende å se andre som også delte lidenskapen til musikken. For jeg følte meg ganske alene der hjemme.

Andsnes husker godt den aller første konkurransen han deltok i, som 12-åring. Han konkurrerte mot pianist Helge Kjekshus, som var ett år eldre enn ham. Kjekshus vant.

­– Jeg merket at han hadde helt klart øvd mer enn meg. Han øvde timevis hver dag og spilte Rakhmaninov, en komponist jeg knapt hadde hørt om. Jeg tenkte: jeg må hjem og øve. Jeg ble skikkelig inspirert av å se ham spille, fortalte Andsnes under Festspillene.

Foto: Magnus Skrede

Ble satt ut

Nasjonalt Klavertiltak ble startet for å gi unge pianotalenter et inspirerende miljø. Tiltaket gir dem muligheten til å bli kjent med jevnaldrende pianister og få ekstra undervisning. 

Ett av de nyeste tilskuddene er Christian Henrichsen (13) fra Salangen, et lite tettsted i Troms og Finnmark. For ham var det stort å møte Leif Ove Andsnes. 

– Ja, jeg ble litt satt ut. Det er en stor greie å møte en verdenskjent pianist og få spørre ham om alt jeg lurer på, sier Henrichsen.


Henrichsen er som Andsnes selv vokst opp i en liten bygd. Han kunne kjenne seg igjen i følelsen av at få jevnaldrende delte hans lidenskap for musikk.

­– Jeg er også vokst opp uten profesjonelle musikere rundt meg. Det er veldig inspirerende å få møte Leif Ove og høre hvordan det var på hans alder. Det har hjulpet meg, sier han.

Christian Henrichsen fra Sørreisa fikk møte et stort forbilde. Foto: Magnus Skrede

Ikke glem venstrehånden

Flere av de unge pianistene hadde spørsmål om øving, blant annet hvordan man takler et spesielt vanskelig stykke. 

– Det er ofte veldig forskjellig vanskelighetsgrad innenfor et stykke. Det er smart å separere stykket og sette av tid til vanskelige passasjer. Det er fint å øve langsomt, jeg har alltid brukt mye metronom. Husk å variere tempoet, så du ikke bare kan spille stykket sakte. Du kan jo prøve å gå litt raskere for hver dag, sa Andsnes. 

Et annet tips Andsnes hadde, var å ikke glemme venstrehånden. Det er så mye melodi i høyrehånden at man lett glemmer hvor viktig den venstre kan være.

– Det er veldig bra å øve på venstrehånden alene. Ofte er det den man snubler over når man spiller nye stykker. Legg vekk høyre innimellom og øv på venstre alene, sa Andsnes. 

Tekst: Øyvind Hamre


Fakta om Nasjonalt Klavertiltak Rekrutt

  • Nasjonalt Klavertiltak Rekrutt ble etablert i 2023, og består av 12 pianister mellom 13-19år fra hele Norge som gjennom 2 årlige samlinger får samspill med profesjonelle musikere, og undervisning med de beste pianistene Norge har å by på.
  • Sammen gjør talentprogrammene «Nasjonalt Klavertiltak» og «Nasjonalt Klavertiltak Rekrutt» at hele 24 unge pianister får en nasjonal møteplass og kan skape et inspirerende miljø med andre unge likesinnede fra hele landet.
  • En rekke dyktige lærere og mentorer, Julie Juqing Ye i spissen som gjennomgående lærer og Håvard Gimse som pianofaglig rådgiver for Senter for talentutvikling, følger de deltakerne gjennom 2 årlige samlinger, samt oppfølging mellom samlingene.
  • Under samlingene fokuseres det på beste praksis for øving og fremføring, konsertopplevelser, sosialt samvær, god balanse mellom aktivitetene, mesterklasser, kammermusikk og annen faglig input i form av foredrag, besøk på musikk- og kultursteder o.l.
  • Det er for tiden 14 talentplasser i satsingen.
  • Ønsket om et nasjonalt samlingsprogram for unge pianister kom på «Klaverkonferansen» i 2017, og alle Senterets samarbeidsregioner står bak prosjektet. Disse regionsmiljøene er: Tromsø (Tromsø kulturskole og Konsen), Trondheim (Trondheim kommunale kulturskole og NTNU), Bergen (Griegakademiet Unge Talenter, Bergen kulturskole), Stavanger (Unge talenter Bjergsted) og Kristiansand (KNUDEN og Universitetet i Agder).
  • Klavertiltaket gjennomføres for 2022 i samarbeid med Valdres sommersymfoni
  • Klavertiltaket og Senter for talentutviklings arbeid er støttet av Sparebankstiftelsen, Talent Norge, Bergesen-stiftelsen og Tom Wilhelmsens stiftelse

Samarbeidspartnere