Foto: Magnus Skrede

– Den beste orkesterskolen 

Dirigent Eivind Aadland har to tips til unge musikere.

Eivind Aadland er en av Norges fremste dirigenter. 

Han var kunstnerisk leder i Trondheim symfoniorkester i syv sesonger fra 2004, og dirigerer jevnlig orkestre over hele kloden, blant annet symfoniorkestrene i Melbourne, Stuttgart, Helsinki, Tokyo og Seoul.


I år er Aadland dirigent på Ung Filharmonis sommersamling. Det er en oppgave som er både givende og krevende: Han skal få orkesteret til å synge sammen.

Eivind Aadland dirigerer Ung Filharmoni på sommersamlingen. Han mener det er en helt egen sjarm når de aller fleste spiller verket for første gang. Foto: Magnus Skrede

Forstørret kammermusikk

I løpet av en uke skal deltakerne i Ung Filharmoni både lære et verk og lære noe om å spille i et orkester. Blant deltakerne er det varierende hvor mye erfaring man har.

– Som dirigent må jeg være krevende på detaljer, men ikke gjøre folk redde for å spille. Jeg må være både streng og inspirerende. Jeg må finne en god balanse hvor ungdommene synes det er gøy å spille og at vi føler det blir bedre fra dag til dag, sier Aadland.

Han mener den viktigste lærdommen er at orkesteret er en form for forstørret kammermusikk. Han mener det er verdifullt å ha spilt kammermusikk før man spiller i et symfoniorkester. 

– Samtidig som man spiller vanskelige stemmer, må man høre hva de andre instrumentgruppene gjør. Det er krevende. Kammermusikk er den beste orkesterskolen man kan ha, det lærer deg å lytte til de andre, sier han. 

En av de største utfordringene er å spille komplekse løp samtidig som man lytter til sine kollegaer i orkesteret. Kammermusikk kan være god trening, mener Aadland. Foto: Magnus Skrede

Fenomenal fremgang

Eivind Aadland mener ungdomsorkestre har noen helt særegne kvaliteter. Særlig trekker han frem energien som oppstår i det første møtet musikerne har med en Tsjajkovskij-symfoni.

– Det er så herlig musikk og noe vi elsker gjennom hele musikerlivene våre. Det er gøy å bli minnet på det første møtet. Selv om vi blir gamle og garvede, så forsøker vi å beholde inspirasjonen fra det aller første møtet, sier han.

Aadland beskriver det som utrolig gøy å jobbe med Ung Filharmoni. Særlig mener han det blir helt fenomenalt når orkesteret våger å slippe energien løs. 

– Det har vært en utrolig fremgang fra første til andre prøve. Det er fint å se hvor fort de finner sin plass i den fantastiske helheten som et symfoniorkester er, sier han.

Eivind Aadland mener det kan være lurt å bla litt i partituret og se hvordan stykket er bygget opp. Kanskje hjelper det deg å forstå din plass i helheten. Foto: Magnus Skrede

LES OGSÅ: Spilte på verdens største instrument.

Test dirigering!

Når det gjelder råd til unge musikere, har Eivind Aadland to tips. Det første handler om samspill med andre.

–Spill så mye kammermusikk som mulig. Kvartett, kvintett, strykeorkester, blåseorkester. Det lærer deg samspill, sier han.

Det andre dreier seg om dirigering. Aadland mener alle burde teste å dirigere hvis de har interesse for det.

– Oppsøk et dirigentprogram, ta et kurs. Det er interessant for alle som har et orkesterinstrument. Man får ny innsikt i hva dirigentens rolle er og hvor mye dirigenten kan vise bare med hendene, sier han.

Aadland sier vi har gode muligheter i Norge for både å teste og for å videreutvikle dirigeringsferdigheter – noe som ganske uvanlig i utlandet. 

– Dirigering er ikke så mystisk, det er gøy. Prøv det, sier han.

Tekst: Øyvind Hamre


Eksempel på dirigentprogrammer:

Unge dirigenter

Dirigentløftet

Dirigentforum

Opptakt

Samarbeidspartnere