Lovise Wilkensen fra Kristiansand får undervisning av Liv Glaser. Foto: Magnus Skrede
Lovise Wilkensen fra Kristiansand får undervisning av Liv Glaser. Foto: Magnus Skrede

Bringer pianistene sammen

Klavermiljøet i Kristiansand har hatt en skikkelig oppblomstring de siste årene. - Vi tør å prøve nye ting, sier fagkoordinator Bendik Båtstrand.

Tekst: Maren Ohm Ballestad

I dag er det totalt 15 elever med på fordypningsprogrammet ved kulturskolen i Kristiansand. Fagleder og pianist Bendik Båtstrand har siden ansettelsen for snart to år siden jobbet hardt for å skape et inspirerende miljø, for både elever og lærere. 

Som pianist har man ikke mange naturlige møtepunkter i musikken, slik for eksempel strykere har. Derfor blir det mange timer alene, både på øverommet, under mesterklasser og på konserter. Båtstrand ønsket å gi flere elever muligheten til å bli kjent med andre likesinnede. 

– Det viktigste med fordypningsprogrammet er at det er et sosialt møtepunkt for de unge pianistene. Opplevelsene og inspirasjonen elevene får fra hverandre er med på å forme dem, som igjen gir gode musikere, sier Båtstrand.

Båtstrand er opptatt av det han kaller kreativ risikovillighet og mener det er nødvendig for god utvikling for klavermiljøet.

– Vi er i en prosess der vi konstant evaluerer hvordan opplegget på fordypningsprogrammet fungerer. På kort tid gikk vi fra å ha fem til femten elever, og vi må derfor bruke ressursene vi har på en annen måte enn før. Jeg mener likevel at det skjer mye positivt fordi vi tør å prøve nye ting, sier han. 

Bendik Båtstrand er fagkoordinator og lærer ved Knuden, og er opptatt av å skape et miljø der elevene inspirerer hverandre. Foto: Knuden – Kristiansand kulturskole

Utvikling gjennom samspill

Et av de nye tiltakene er samspill for alle pianistene som er del av fordypningsprogrammet Lørdagsskolen. 

– Tidligere var det kun noen elever som fikk kammermusikkundervisning på Lørdagsskolen, og de spilte da sammen med sangere eller strykere. Jeg mener kammermusikk er en veldig viktig del av musikalsk utvikling, og ønsket å gi alle dette tilbudet. sier Båtstrand.  

Derfor får nå alle, uavhengig av hvilket nivå, kammermusikkundervisning. Dette løses ved at de spiller mye sammen med hverandre, både 4-hendig og 8-hendig. Pianosamspillet bidrar også til å la de mer erfarne elevene få kjenne på hvordan det er å lære bort. 

| LES OGSÅ: Små steder, store muligheter

Variert opplegg

Stella Cristina Bragdø-Ellenes er elev på Lørdagsskolen og opplever samspillet med de andre pianistene som veldig inspirerende.

– Musikken blir plutselig helt annerledes og ekstra innholdsrik når vi spiller sammen. I tillegg er det fint å ha noen andre å måtte ta hensyn til, da blir man naturlig presset til å øve bedre og jobbe for å bli ferdig i tide, sier hun. 

Bragdø-Ellenes gleder seg til hver samling og synes det er fint å ha en hel dag dedikert til musikken. 

– Opplegget er variert, noe jeg liker godt, med både spilletimer, mesterklasser, samspill og teori. Selv synes jeg teoriundervisningen er spesielt bra, det har hjulpet meg mye med musikkforståelsen. 

Stella Cristina Bragdø-Ellenes er 17 år og er glad for å være del av Lørdagsskolen. Hun er særlig opptatt av hvordan hun kan bringe mer liv i musikken og synes teoriundervisningen har vært nyttig for dette. Foto: Therese Hagir  

Dialogbasert mesterklasse

Under mestermøtet 5. og 6. april i år hadde Båtstrand et sterkt ønske om at elevene skulle få møte Kristin Fyrand Mikkelsen. Mikkelsen er ansatt som høyskolelektor på Barratt Due og er veldig opptatt av pianosamspill. 

– Hun har en spesiell evne til å få med seg samtlige i salen, både den som spiller og de som hører på. Hun var også den som fikk meg interessert i pianosamspill, sier Båtstrand.

Mikkelsen har undervist fra hun var 20 år og har i løpet av årene som lærer utviklet en dialogbasert undervisningsform, som hun bruker under interpretasjon- og gruppeundervisning. 

– Jeg ønsker å skape et kollegialt miljø blant elevene. Derfor henvender jeg meg like mye til gruppen som den som spiller. Eksempler på hva vi drøfter i fellesskap kan være: Hvordan kan vi øve med god kvalitet? Hva slags type piano- og innstuderingseknikk kjenner vi til og hvordan kan vi bruke den når vi øver? Hva håper vi å formidle til et publikum?, forteller Mikkelsen

Det hun selv synes var frustrerende med mesterklasser har hun endret i sin egen undervisning. Derfor starter hun alltid med en minikonsert, hvor alle får mulighet til å spille litt. I tillegg bidrar det til å engasjere elevene fra starten av mesterklassen.

– Ved å starte med en liten konsert unngår elevene å vente lenge før de spiller og alle er i spillende aktivitet med en gang. Jeg opplever også at det er enklere for elevene å koble seg på undervisningen ved aktiv deltakelse, sier hun. 

Kristin Fyrand Mikkelsen er opptatt av å inkludere alle i sin undervisning, slik at de tidlig lærer å reflektere over hva de hører. Når elevene tidlig lærer å være detektiver i egen øving, blir også kvaliteten på øvingen mye høyere. Foto: Therese Hagir

Bendik Båtstrand

  • Fagkoordinator og lærer ved Knuden – Kristiansand Kulturskole
  • Solistutdanning fra Det Kongelig Danske musikkonservatoriet

Kristin Fyrand Mikkelsen

  • Utdanning fra Østlandets musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole
  • Høgskolelektor og fagkonsulent ved Musikk på Majorstuen, Barratt Due musikkinstitutt
  • Initiativtaker til konsertserien Resonans

Tekst: Maren Ohm Ballestad

Samarbeidspartnere