Tine Thing Helseth møtte pandemitrøtte elever på Langhaugen vgs. i Bergen. Sammen med Anders Hall Grøterud ga hun konkrete tips om å finne tilbake indre motivasjon og spilleglede. Foto: Senter for talentutvikling

Best når det ikke gjelder

Talentseminaret Best når det gjelder har denne våren fått en egen del om «pandemi-psykologi». Hva skal til for å holde oss motivert når det ikke gjelder, og alt blir avlyst?

– Er det noen her som er lei av utsettelser og mål som forsvinner? Er det noen som sliter med motivasjonen til å øve alene? Leder for Senter for talentutvikling, Anders Hall Grøterud, møter pandemi-trøtte musikkelever på Langhaugen videregående skole og får engasjert respons.

Elevene hører gjerne mer om hva de kan gjøre for å ta kontrollen over hverdagen tilbake. Mer om det senere.

Digital slitasje

Før jul 2020 holdt Senter for talentutvikling seminaret Best når det gjelder i Trondheim, Tromsø og Oslo. Våren 2021 har turen kommet til Bergen, i samarbeid med Langhaugen videregående skole og Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, og til Stavanger i samarbeid med Unge talenter Bjergsted.

På Langhaugen vgs. fikk musikkelevene høre Grøterud i samtale med trompetist Tine Ting Helseth. Etter nøye planlegging og mye håndsprit, ble det til og med mulig å gjennomføre fysisk seminar.

Se hele seminaret «Best når det gjelder» fra Langhaugen her. Foto: Eivind Taksrud, Who Dares.

Avdelingsleder for musikk, Åsne Kvamme, forteller om stor entusiasme blant elevene.

– Det var veldig fint at vi fikk dette i stand, de kastet seg inn i det og var veldig ivrige. Jeg tror alle begynner å kjenne på en digital slitasje nå, sier hun.

Etter 14 måneder med digital undervisning, avlysninger og stengte lokaler har flere unge talenter vurdert å slutte med musikken de hadde stor glede av for bare ett år siden.

På Langhaugen har de stort sett sluppet unna digital undervisning i det siste, men Kvamme forteller at de likevel merker en tretthet nå når situasjonen har vart så lenge.

– Det er samspill og kor som lider mest. Elevene må deles inn i mindre grupper, men vi har jo ikke ekstra lærere til å følge opp hver enkelt gruppe, sier hun.

Ferskvare

Konserter og fremføringer har det blitt færre av, noe også Tine Thing Helseth kunne fortelle at hun har merket konsekvensen av, selv om hun totalt sett fikk spilt ganske mye i 2020.

– Det vi driver med på scenen er ferskvare. Så når det plutselig går tre måneder fra én konsert til neste kan jeg bli ekstremt stressa å skulle fremføre, selv om jeg har mye erfaring med det å spille konsert, og mange gode opplevelser bak meg. Duger jeg fortsatt til dette? Det er fort gjort å tenke sånn når det er lenge siden sist, fortalte hun på seminaret.

– Når det er lenge siden man har spilt for folk er det helt naturlig at man lurer litt på om man duger, sa Tine Thing Helseth. Foto: tinethinghelseth.com

– Det er kjedelig å jobbe frem mot et mål, og så blir det ikke noe av. Til slutt er det nesten så man regner med at ting skal bli avlyst, sier Åsne Kvamme, og forteller at de flere ganger har gjort konsertene heldigitale fra begynnelsen.

– Savnet etter publikum er selvfølgelig stort, men på den måten kan vi være sikre på at det blir noe av, og slipper å ha plan B, C og D, sier hun.

Pandemi-psykologi

– Jeg synes vi som jobber med talentutvikling på U19-feltet har blitt ganske gode på å ikke avlyse, men finne løsninger slik at vi kommer frem til en avsluttende fremføring eller gjennomspilling. Likevel begynner savnet etter å omgås og spille sammen på vanlig måte å bli stort, sier Anders Hall Grøterud ved Senter for talentutvikling

Denne våren har Best når det gjelder-seminaret, som Senteret holder i de seks største regionene, inneholdt en egen bolk om «pandemi-psykologi» – hvordan du kan ta tilbake kontrollen i eget musikerliv når de opprinnelige målene forsvinner.

Det går mye ut på å ta tak i det som styrer den indre motivasjonen; at en selv synes musikken er gøy eller meningsfull, og at musikken blir en del av den du er. Opplevd selvbestemmelse, mestring og tilhørighet er de sterkeste driverne. 

Ytre motivasjon trigges på den annen side av behov for anerkjennelse, at «foreldrene mine vil jeg skal spille trompet», eller den dårlige samvittigheten som oppstår når man ikke øver så mye som man burde.

– Skal vi holde på med noe over tid, må vi ha indre motivasjon. Vi må ønske det selv. Ytre motivasjon varer en stund, men vi kommer ikke så langt med det alene, sier Grøterud.

– Mål som forsvinner, mer øving alene og færre muligheter til å fremføre og oppleve mestring, påvirker motivasjonen og hvordan vi har det, sa Anders Hall Grøterud under seminaret. Foto: Eivind Taksrud, Who Dares.

Ta tilbake kontrollen

Selvbestemmelsen, eller autonomien, utfordres når noe skjer utenfor vår kontroll, for eksempel at ting blir avlyst mange ganger og vi mister muligheten til å påvirke. Det virker demotiverende. 

Mestring, som innebærer å virkelig få bruke og utfordre ferdighetene sine, påvirkes for eksempel når det går lang tid mellom hver gang vi fremfører eller får øvd skikkelig, spilt sammen med andre, eller får tilbakemelding. Da går det ikke lang tid før vi mister opplevelsen av mestring.

Motivasjonen svekkes også av å miste følelsen av tilhørighet. Et orkester møtes jo både for å spille, men også for å ha det gøy sammen. Vi treffes kanskje i andre sammenhenger, men får ikke gjort det på den meningsfulle måten som vi pleier. 

– Grunnen til at vi tar opp dette i forbindelse med pandemien, er at de faktorene som påvirker musikernes indre motivasjon er under press akkurat nå, sier Grøterud.

Han oppfordrer de unge musikerne til å bruke denne tiden til å sette seg nye mål som er innenfor egen kontroll, og dermed ta tilbake litt av selvbestemmelsen over egen spille-hverdag.

– Bruk sjansen til å øve på tekniske elementer du ikke får tid til ellers, studere repertoar inngående eller se på videoer av gode musikere du ser opp til, ifølge Grøterud.

– Alt dette er innenfor din kontroll, og du kan sette mål og nå dem. Det er veldig tilfredsstillende. Hvis du tillegg finner nye måter å fremføre det du øver inn på, er du langt på vei. Spill for to venner som kan musikk, eller gjør et digitalt opptak du viser læreren din. Det utfordrer deg til å prestere og til å oppleve mestring av fremføring, selv under en pandemi, sier han.

Hva med dem som likevel er lei, og ikke finner mening i dette?

– Det er veldig forståelig om motivasjonen og meningen med å spille forsvinner, slik det er nå. Ta deg en pause og gjøre andre ting du interesserer deg for og se hva som skjer. Kanskje du får lyst til å spille igjen, kanskje ikke. Men husk at det kommer bedre tider, og da kan det være lysten kommer tilbake igjen.

Anders Hall Grøterud oppfordrer unge musikere til å bruke denne tiden til å sette seg nye mål som er innenfor egen kontroll, og dermed ta tilbake litt av selvbestemmelsen over egen spille-hverdag. Foto: Magnus Skrede

Tips til pandemitrøtte musikere:

  1. Fokuser på det du kan påvirke. La det andre ligge.
  2. Aksepter at du er lei – av avlysninger og dårlige muligheter for øving, fremføring og samspill. Det er helt ok.
  3. Let etter nye ting du kan ta tak eller øve på og sett deg nye mål. Øv på måter du ellers ikke får tid til, eller gjør deg kjent med nytt repertoar.
  4. Sette deg som mål å fremføre musikk for andre, fysisk live for noen få, digitalt for flere eller ved å sende vennene eller læreren din et opptak så ofte du kan. Da holder du konsertformen vedlike og kan oppleve mestring.
  5. Du kan også skaffe deg tilbakemelding på øvingen din. Merk deg det som er positivt og plukk ut noen læringspunkter du kan jobbe med.
  6. Hold kontakten med de andre i musikkmiljøet ved å treffes fysisk ute eller digitalt for å gjøre noe annet, eller finn en måte å øve sammen på; utendørs, i mindre grupper inne eller ved å spille inn noe sammen på nett.
  7. Husk at det går mot lysere, bedre og normale tider. Lag en plan over hva du har lyst til å gjøre da!

(kilde: Senter for talentutvikling)

Tekst: Marte Fillan / Senter for talentutvikling


Best når det gjelder

  • Et seminar i regi av Senter for talentutvikling (SFT), om hvordan vi kan mestre spenning og nervøsitet i forbindelse med opptreden, og hvordan du kan gjøre det beste ut av tiden før, under og rett etter fremføring.
  • Har i 2020/2021 også inneholdt en egen del om «pandemi-psykologi».
  • Seminaret er laget etter ønske fra talentmiljøene over hele landet om å sette fokus på beste praksis innen sentrale temaer, som øving, fremføring og prøvespill.
  • Forelesere er Anders Hall Grøterud (leder for SFT), Tine Thing Helseth (trompetist), Silvia Moi (sanger og coach), Johannes Martens (cellist), August Schieldrop (tubaist) m.fl.
  • Avholdt i Trondheim, Tromsø og Oslo før jul 2020, og i Bergen og Stavanger våren 2021.
  • SFT har tilbudt ulike seminarer med temaer som prøvespill (2017 og 2018), «Superøving» (2019) og «Best når det gjelder» (2020/2021)