Nåløyet du må igjennom

Les om høydepunktene- og se opptak fra Høstseminaret 2024.

3. oktober inviterte Ung Filharmoni til høstsamling. Tema for årets seminar var «Veien frem – og inn til: Den utøvende muligheten». Under seminaret fikk deltakerne innsikt i veien frem til en jobb i det profesjonelle yrkeslivet. I tillegg trekkes det flere paralleller til idrettens verden og hvordan idrettsutøvere jobber for å prestere når det gjelder som mest.

Her kan du se de ulike innleggene på konferansen.

Hva skal til for å bli fremtidens musiker?

Seminaret starter med en innledning ved Anders Hall Grøterud. Han forteller litt om hva Ung Filharmoni handler om og hvorfor det er et så viktig tilskudd til talentsatsingen i Norge. Grøterud understreker hvor viktig det er å få muligheten til å spille med profesjonelle, fordi det er den eneste måten man kan forstå hva det vil si å spille i et profesjonelt orkester. Innholdet i Ung Filharmoni må oppleves for å lære, man kan ikke undervise det.

Veien til UngFil og veien videre

Ellen Stabell er pedagog og forsker ved Norges musikkhøgskole. Under sitt foredrag legger hun frem resultatene av fem år med undersøkelser og intervjuer av deltakerne på Ung Filharmoni.

Hvordan gir «flytsonen» gode prøvespill?

Hva skjer i hodet i de øyeblikkene man presterer bra i en presset situasjon og hva skjer når det ikke går så bra? Stig Nygaard er masterstudent ved Norges idrettshøgskole og har nylig skrevet en masteroppgave om musikkstudenters erfaringer med prøvespill. Et viktig begrep som kom ut av Nygaards forskning er flytsonen, som et begrep for noe som ofte oppstår når man presterer bra.

Jakten på den neste filharmonikeren.

Oslo-filharmonien består av 108 musikere og i dag er det 14 ledige stillinger i orkesteret. Deres rekrutteringsbase er internasjonal, noe som innebærer at orkestre over hele verden konkurrerer om de samme søkerne. Marco Feklistoff er sjef for programmering og orkesterplanlegging og forteller i sitt innlegg om orkesterets rekrutteringsstrategi, prøvespill og uttakskriterier.

Hvordan øver man på prøvespill?

Et prøvespill ender alltid med et ja eller et nei. Det er derfor annerledes enn all annen utøverrettet virksomhet, nettopp fordi det er målbart. Det gir store muligheter, men også skuffelser for både den som prøvespiller og de som sitter i en jury. Fiolinist og lærer på Høyskolen Barratt Due, Bård Monsen, forteller om veien til en plass på Unge Talenter eller Høyskolen Barratt Due.

Kunstnerisk innslag ved Kvartett Saphir

Kvartett Saphir er en ung og fremadstormende kvartett som nylig vant juniorklassen Fischoff-konkurransen i USA. De består av Amanda Noor Vatn, Philippe Jayer og Torje Råbø på fiolin og bratsj, og Iris Kalliovirta på cello. Her fremfører de Beethoven strykerkvartett No. 6 i B-dur:

One shot – hvordan mestre presset når du har kun EN sjanse til å lykkes?

Geir Jordet er ekspert på fotballspilleres evne til å takle press under internasjonale straffesparkkonkurranser. Han stiller spørsmålet: Hva kan musikere lære om å prestere under press fra straffesparkets psykologi?

Avsluttende oppgaver

Til slutt oppsummerer deltakerne innholdet under årets høstseminar. De snakker blant annet om hvordan musikere kan håndtere pressede situasjoner bedre ved hjelp av kunnskapen man har i idretten. I tillegg snakker de om hvordan man kan utvikle opptaksprosessen i musikk videre.

Hva sitter dere igjen med etter strykerkonferansen Anders Hall Grøterud, leder ved Senter for Talentutvikling, stiller spørsmål og det er samtale i plenum. Deltakerne deler sine refleksjoner og hva de tar med seg videre fra konferansen.

Se opptak fra Senter for talentutviklings tidligere konferanser her.

Tekst: Maren Ohm Ballestad

Samarbeidspartnere