I Norge er det et rikt tilbud av ungdomsorkestre, både nasjonale og regionale, som Norsk Ungdomssymfoniorkester (NUSO), Ungdomssymfonikerne, Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester (BFUng) , med mange flere.
I opptakten til Ung Filharmonis sommersamling som begynner i dag, tok vi en prat med to unge musikere som nettopp har fått seg jobb i profesjonelle orkestre. Hvordan forberedte ungdomsorkestrene dem til en profesjonell stilling dag?
Startskuddet
Sigurd Greve (27) er alternerende solooboist i Bergen Filharmoniske Orkester, og beskriver seg selv som ‘å ha gått gradene i de ulike ungdomsorkestrene’. Blant annet NUSO, Ungdomssymfonikerne og Ung Filharmoni.
Hjalp det med orkestererfaring da du skulle søke deg til profesjonelle orkestre?
– Absolutt. Ungdomsorkester er noe alle burde drive med, det er en god skole for å bli musiker. Man bygger opp erfaring med å spille ulike ting og blir kjent med kjernerepertoaret som man skal jobbe med senere i livet også, sier han.
En spesielt minneverdig opplevelse var da han reiste med NUSO til Wien. Det ble startskuddet for interessen.
– Vi spilte Tsjaikovskijs 4. symfoni, som er en veldig stor oppgave for en første-oboist. Det var startskuddet for en alvorlig mersmak for å spille obo i orkester. Jeg møtte også mange av de som er mine kolleger og beste venner fortsatt, det var en spesiell atmosfære, sier han.
Traff blink på første prøvespill
Emilie Ravn Jensen (23) prøvespilte for Copenhagen Phil i fjor høst og nådde helt til topp. Hun ble tilbudt jobb som solohornist der, og i januar begynte prøveperioden.
– Det er stort. Det er en drøm som har gått i oppfyllelse, jeg må klype meg selv i armen, sier hun.
Hvordan er hverdagen som profesjonell orkestermusiker?
– Det er en helt ny tilværelse. Det kan ikke sammenlignes med å være student. Å sitte på podiet og få betalt for spillingen – det er noe helt nytt. Og man skal gjøre et godt stykke arbeid hver dag, sier hun.
Vendepunktet
Emilie Ravn Jensen forteller at det hjalp med tidligere erfaring fra orkester. Det følger med et ansvar å spille solohorn, påpeker hun, og erfaringen gjorde henne tryggere i rollen.
– Jeg spilte solohorn med Oslo-Filharmonien på Ung Filharmoni i 2018. Det var en helt utrolig opplevelse. Vi spilte Sjostakovitsj Symfoni nr. 10, som har masse hornsoloer. Å få det ansvaret og den tilliten, så vel som mestringsfølelsen som fulgte etterpå, har jeg tatt med meg videre, sier hun.
– Jeg tror det var vendepunktet. Jeg har visst veldig lenge at jeg ville spille musikk, men at det skulle bli orkestermusikk, og at solohorn-spilling er noe jeg kunne tenkt meg og som jeg drømte om – det startet på der.
Fakta om Ung Filharmoni
- Ung Filharmoni er et unikt program for unge klassiske musikere opp til 19 år, som drømmer om å bli profesjonelle orkestermusikere.
- Gjennom nasjonale prøvespill settes det sammen et orkester på nærmere 80 unge musikere fra hele landet.
- Disse samles til en intensiv sommersamling på Rønningen folkehøgskole i slutten av juni, med prøver, undervisning, konsert og faglig påfyll.
- Avslutningsuka går av stabelen i uke 40, og ender med en fullverdig konsert sammen med Oslo-Filharmonien i Oslo Konserthus.
- Ung Filharmoni har som mål å bidra til at unge talenter skal lykkes som utøvere i morgendagens musikkliv. Gjennom samspill med Oslo-Filharmonien får de unge utøverne oppleve hva som kreves på toppnivå.
- Samarbeidspartnere i gjennomføringen av Ung Filharmoni er Senter for talentutvikling Barratt Due og Oslo-Filharmonien, støttet av Sparebankstiftelsen DNB, og Talent Norge.
Tekst: Øyvind Hamre