Fiolinist Dmitrij Osadchuk (18) og cellist Teo Lien (17) er begge med på mestermøtene i Tromsø, i regi av Unge talenter Nord og Senter for talentutvikling. Pianist Sanne Suh Berger (18) er med på Nasjonalt klavertiltak.
For fullsatt sal fremførte de tirsdag 16. november Shostakovich Klaverkvintett i g-moll, i gnistrende samspill med bratsjist Catherine Bullock og Ingerine Dahl. Det hele skjedde i regi av Dextra Musica.
– Noe av det beste med å spille på et Dextra-instrument, er at det innebærer å instruere unge talenter, sa leder for mestermøtene i Tromsø, Ingerine Dahl, på scenen før stykket ble fremført.
20 mestermøter senere
Det var lite på konserten som tilsa at de tre unge er elever og ikke profesjonelle musikere. Dahl har fulgt Osadchuk og Lien gjennom nesten tjue mestermøter i Tromsø de siste fem årene.
Hun er imponert over hvor langt de har kommet.
– De har begge gått fra å være ganske bundet, til å bli ekstremt frie og dyktige musikere. Kanskje det er det som er den store forskjellen. Når man går fra å henge seg opp i det tekniske, til å bli åpen og kanaliserer det man skal gjøre? sier hun.
Mestermøtene i Tromsø skjer fire til fem helger i året. Noe av det Dahl mener er fantastisk lukrativt med å være leder for Tromsøteamet, er at hun får skreddersy undervisningsopplegget etter hvem elevene til enhver tid er.
– Jeg gir solistoppgaver og kammermusikkoppgaver tilpasset dem som er med. Dette gjør for eksempel at Dmitrij og Teo, som har flyttet til Oslo, kommer tilbake til Tromsø for å være med på mestermøtene. Det betyr veldig mye for miljøet der oppe, sier hun.
Av de største konsertene vi har opplevd
Da siste øvelse før tirsdagens konsert var fullført fortalte de unge musikerne at de var nervøse, men at det var en god nervøsitet. De var mest spente på om de ville klare å skape den ordentlige gnisten under konserten.
– Hvis jeg lar tankene vandre til noter jeg ikke har øvd inn helt perfekt, spiller jeg dårligere med en gang. Om jeg klarer å komme meg inn i musikken går de negative tankene bort automatisk fordi man ikke kan tenke på flere ting samtidig. Det krever litt søking å komme seg dit, sa Osadchuk.
– Jeg er mest spent på øyeblikkene vi kommer til å skape. Det er jo ikke magisk hele tiden, men enkelte plasser i musikken blir det magisk. Jeg gleder meg veldig til å oppleve det, sa Lien.
Å spille Kammerkonsert med godt etablerte musikere på Sentralen, opplever de som en ubeskrivelig situasjon.
– Det at vi får denne sjansen når vi ikke har fylt tjue engang er ganske vilt. Jeg tror det er en av de største konsertene vi i det hele tatt har vært med å bidra på, så vi gleder veldig, sier Osadchuk.
Dahl presiserer at gleden er på begge sider.
– Vi som er etablerte musikere, lærer gjennom å spille med de unge. Det er virkelig en gjensidig glede, sier hun.
Vinneroppskrift
Dahl forteller at det har vært en enorm utvikling fra da hun ledet sitt første mestermøte i Tromsø for fem år siden. Følelsen da de kom var ganske avventende. De talentfulle rundt omkring har mye å gjøre fordi det er så mange talentprogram, så hun har opplevd det som veldig viktig å jobbe sammen med dem som var der oppe fra før.
– Allerede etter de første samlingene merket vi at «wow», her er det noe som fungerer og som får elevene til å øve og spille sammen. Det var positive ringvirkninger, sier hun.
Hun er opptatt av å lære elevene å frigjøre seg fra frykten for å spille feil, og heller skape entusiasme på å lære og være i øyeblikket når de virkelig skal oppnå noe på konsertene. Hun forklarer det med å etterstrebe å spille på riktig måte, heller enn å spille riktig note.
– Det er sjokkerende hvor mottakelige elevene er for det. Når vi oppnår dette på konsertene, blir selv de proffe musikerne rørt, sier hun.
Viktig å presentere Tromsø i Oslo
Dahl kunne i prinsippet valgt hvem hun ville til å ha med seg på Kammerkonserten på Sentralen, og som hun sier selv; det finnes et hav av gode musikere.
– Jeg tenkte at å presentere nivået på dem som er i Tromsø her i Oslo, ville være veldig gøy. Vi har fremført musikken i Tromsø tidligere. Det er jo likevel litt galskap å møtes på samme dag og spille konsert i Oslo, sier hun med et smil.
De tre unge er glade for at musikkmiljøet i Tromsø settes fokus på.
– Det er veldig stas å ha et så godt opplegg i Tromsø. Tromsø kan bli en sentral by musikalsk sett. Det at vi gjennom sånne tiltak som dette dyrker det enda mer, synes jeg er et viktig steg for hele musikkmiljøet der, sier Osadchuk.
Tekst: Johanne Aurora Løvlie Hidle
Fakta om Mestermøter
- Mestermøter er et tiltak fra Senter for talentutvikling, støttet av Dextra Musica, der noen av Norges dyktigste klassiske musikere besøker unge talenter der de holder til.
- Mestermøter arrangeres i samarbeid med de regionale talentmiljøene i fem store regioner: Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger og Kristiansand.
- Møtene holdes inntil fem ganger hvert skoleår, og musikerne får fulgt elevenes utvikling over tid og gitt hver enkelt oppfølging.
- Mestermøter tilbys hovedsakelig innen stryk, men programmet rommer også mesterklasser og undervisning innen klaver og blås.
- Blant musikerne som deltar er: Elise Båtnes, Henninge Landaas, Louisa Tuck, Liv Hilde Klokk-Bryhn, Ingerine Dahl, Ida Klokk-Bryhn, Øyvor Volle, Audun Sandvik, Sara Övinge m.fl.