Birgitta Oftestad på scenen med Oslo-Filharmonien. Hun forteller om en uke fylt med både nerver og spenning. Foto: Guro Saastad

Dagen før dagen

Dagen før hun skal opptre som solist med Oslo-Filharmonien, forteller Birgitta Oftestad om nerver, spenning og å kjenne pulsen i kroppen.

Birgitta Oftestad (19) er en av fire vinnere av konkurransen Ung Solist. De fire får alle opptre med Oslo-Filharmonien på en konsert lørdag 19. juni i Oslo Konserthus.

Egentlig er Birgitta midt i russetiden, men feiringen har hun satt på vent. Den siste uka har blitt tilbrakt på øverommet, hvor hun har øvd på andre sats av Sergej Prokofjeffs Sinfonia Concertante. Solistrollen har fått henne til å finne en ny øvingsteknikk: hun øver 10 minutter på ett sted og bytter så plutselig til et nytt sted. Det gir henne viktig trening i å bytte modus fort. 

Nervepirrende uke

Fredag morgen 18. juni hadde Birgitta Oftestad øvelse med Oslo-Filharmonien. Rett etter møter hun oss og forteller om en uke med mye øving og lite matlyst.

– Det har vært en stressende og nervepirrende uke. Det er på samme tid gøy med en slik mulighet, men også skummelt å være solist med Oslo-Filharmonien, sier hun.

Louisa Tuck, solocellist i OFO, har siste økt med Birgitta Oftestad før morgendagens konsert. Foto: Guro Saastad

Den siste uka har hun øvd mye alene og i tillegg med mentor Louisa Tuck, solocellist i OFO. Tuck er læreren hennes til vanlig også, så de to har allerede en god tone.

– Hva har dere arbeidet med i forberedelse til konserten? 

– Adrenalinet kan fort bli høyt når man er på scenen som solist, så vi har jobbet mye med å finne kontroll og holde tempoet tilbake, sier Birgitta og legger til:

– Det store problemet er å ikke øke, så nå skal jeg og Louisa øve på dette. Vi jobber med å kjenne pulsen i kroppen og på å holde roen. Men stort sett går det greit. Jeg sier til meg selv: Det er bare å ha det gøy. 

Birgitta Oftestad på scenen med Oslo-Filharmonien. Hun forteller om en uke fylt med både nerver og spenning. Foto: Guro Saastad

Stor musikalsk integritet

Midt i intervjuet kommer Louisa Tuck inn i rommet og utbryter på klingende britisk: – You were fantastic! Øvelsen med orkesteret er akkurat avsluttet og Tuck gjør det tydelig at hun er imponert over Birgittas fremføring.

Hva har dere jobbet med den siste uka?

– Et av hovedfokusene under spilletimene har vært å fremføre for andre. Korona har gjort oss utrolig isolerte, dette er nok den største mengden mennesker hun har spilt sammen med de siste 16 månedene. Vi lytter ikke bare til oss selv lenger, men må tilpasse oss å lage musikk i en ny ramme, sier Tuck.

Eline Melgalvis fra Sparebankstiftelsen og Håkon Samuelsen fra Talent Norge sitter sammen med Louisa Tuck i Oslo Konserthus og hører Birgitta spille. Foto: Guro Saastad

– Vi har jobbet mye med stykket, både det å tilpasse seg og være fleksibel. Birgitta projiserer lyden godt ut i salen, er virtuos og har stor musikalsk integritet. I morgen blir fantastisk, jeg gleder meg masse. Prøvene har gått flott, hun trenger bare gjøre det samme i morgen, sier hun.

Samarbeidspartnere