Opus13 med diplomet etter å ha vunnet 2. pris i Banff-konkurransen. Fra venstre: Daniel Thorell, Edvard Erdal, Michael Grolid, Sonoko Miriam Welde. Foto: Privat

– På olympisk nivå

Opus13-kvartetten vant en sensasjonell 2. pris i den prestisjefylte Banff-konkurransen. Det kan være startskuddet på en internasjonal karriere.

Kvartett-konkurransen i Banff, Canada arrangeres bare hvert tredje år, og er nærmest et VM i kvartettspill for musikere under 35 år. 

Etter fire konserter med variert kvartettmusikk på en snau uke gikk tre av de ni kvalifiserte kvartettene videre til finalen. Fra de fikk beskjeden om at de var blant finalistene, var det bare tretten timer til Opus13 skulle fremføre finalestykket de hadde valgt: Beethovens Strykekvartett No. 13, Opus 130, et stort og krevende verk. 

På veien frem hadde de spilt kvartetter av Haydn, Brahms, Ades, Grieg og Tarrodi, samt et nyskrevet verk av den canadiske samtidskomponisten Dinuk Wijeratne. Som en del av 2. prisen vant Opus13 12,000 canadiske dollar og et kreativt oppholdt på Banff-senteret som inkluderer coaching and mentorering.

Stuptrøtt øving

De tre finalistene skulle annonseres kort tid etter siste konsert lørdag. Det tok imidlertid tid for juryen å komme frem til et resultat. Først ved midnatt lokal tid var svaret klart: Opus13 kom videre til finalen. 

– Vi var stuptrøtte, men måtte rett inn på øverommet. Der øvde vi til klokken to om natten for å få en siste gjennomgang før finalen, sier Sonoko Miriam Welde, fiolinist i Opus13.

Opus13 øver på finalestykket, etter at de hadde blitt annonsert som finalister ved midnatt. Foto: Privat

Hun forteller at gruppen hadde øvd på finalestykket av Beethoven her og der gjennom uka, men de hadde ikke forventet seg å gå videre. Det kom som et sjokk å skulle spille seks store satser av Beethoven knappe tretten timer senere. Pallplasseringen kom overraskende på:

– Det overgikk alle forventninger å få andreplassen. Bare det å gå til finalen var overraskende. Først måtte vi spille fire konserter, og fokuset var bare på å gjøre vårt beste, sier Welde. 

Les også: Noe helt spesielt – To musikere gir et innblikk i Banff-konkurransen

Følte presset

Hun istemmer med lovprisningen av opplegget i Banff: Det var “verdens fineste konkurranse”. Alt fra en mentor til et entusiastisk publikum bidro til å gjøre det til en unik opplevelse.

Likevel følte de presset. Det er en konkurranse med et stort publikum både hjemme og på skjermer verden om. Welde forteller at de jobbet aktivt med å holde høyt nivå utover hele uken. 

– Vi fokuserte på budskapet i musikken og ikke på resultatet: det er jo utenfor vår kontroll, sier hun.

Opus13 på scenen under Banff-konkurransen. Foto: Rita Taylor

I tillegg til øving sammen med gruppen, gikk mye tid til å finpusse repertoaret alene. En teknikk var spesielt nyttig til å forberede seg på ubehaget under en konkurranse:

– Jeg stod opp tidlig på morgenen og varmet opp minimalt. Deretter gikk jeg rett på en full gjennomspilling av flere av verkene mens jeg tok opptak med mobilen. Det er interessant – ingen skal høre opptaket, men likevel føler man et slags press idet man trykker på ‘record’, sier Welde og fortsetter:

– Det er viktig å øve på ubehaget som kommer når man ikke er helt oppvarmet. For det blir ubehagelig på en konkurranse, uansett hvor godt forberedt man er. Første gang jeg lyttet til opptaket var det helt katastrofe, men det ble litt bedre for hver gjennomspilling. 

Backstage etter at første runde var spilt. Foto: Privat

Oppsøkte ubehagelige situasjoner

Edvard Erdal er den andre fiolinisten i Opus13. Han forteller om øyeblikket da de bestemte seg for å satse på Banff-konkurransen:

– Vi hadde en time med Bjørg Lewis fra Vertavo-kvartetten i juli 2021, og hun sa at vi burde satse på en konkurranse. Hun hadde troen på at vi kunne gjort det godt. Det var det som fikk oss til å undersøke mulighetene våre, sier han.

De hadde kjent til Banff-konkurransen lenge, og bestemte seg raskt for å søke. Forberedelsene innebar å sette sammen et program til første runde som foregikk over video. 

Edvard Erdal tar en ‘powerpose’ før første runde av konkurransen. Foto: Privat

Da de gikk videre til selve konkurransen, begynte de å legge en plan for øving gjennom sommeren. Blant annet lånte de huset til besteforeldrene til Michael Grolid i Danmark og jobbet intensivt en uke der. 

– Vi satte mange konserter med ulike deler av programmet. Vi ville teste ut repertoaret i ulike settinger og få øving i å beherske nerver. Vi oppsøkte nesten ubehagelige settinger, sier han. 

Fysisk visualisering

Alle forberedelsene kom godt med under selve konkurranseuka:

– Det er en ekstremt stressende situasjon å skulle konkurrere innen musikk. For selv om det er en veldig fin konkurranse, så glemmer man ikke at det sitter en jury med noen av verdens beste musikere og lytter, sier Edvard Erdal. 

Da Opus13 ankom Canada, fikk de en god introduksjon til hele opplegget sammen med de andre kvartettene. Alt fra hvor de øvde, venterommet før konserten, hvordan de skulle gå ut på scenen – og så videre. 

– Arrangørene tok oss gjennom hele prosessen. Det hjalp oss mye til å visualisere konsertsituasjonen fysisk. Vi har ingen felles ritualer før vi går ut på scenen, men forsøker å gi hverandre rom, sier han. 

Gruppen tar en selfie med jurymedlem og fiolinsolist James Ehnes etter prisutdelingen. Foto: Privat.

Noe annet som både Edvard Erdal og Sonoko Welde trekker frem, er viktigheten av å støtten hjemmefra. De kunne våkne til masser av støttehilsninger fra familie og venner, på grunn av tidsforskjellen. I tillegg har de fått god hjelp fra mentorer:

– Mentorene har vært utrolig viktige for oss. I forberedelsene til Banff, har vi hatt time med både Berit Cardas og Bjørg Lewis fra Vertavo, Liv Hilde Klokk-Bryhn fra Oslo Strykekvartett, Johannes Marmén og Tim Frederiksen som er professor i København, sier han og legger til:

– Vi er ekstremt takknemlige for all hjelpen vi har fått, jeg tror ikke de vet hvor mye det betyr for oss. De har vært våre store idoler fra vi var små, og de har vært så støttende gjennom hele konkurransen.

Olympisk nivå

Berit Cardas er ikke overrasket over hva Opus13 har oppnådd. Sammen med søsteren Bjørg Lewis, begge medlemmer av Vertavo-kvartetten, har de fulgt tett med på utviklingen av gruppen som en kvartett.

– Dette nivået av strykekvartettspill er et eget fag som krever enorm innsats, vilje, talent, kunnskap, fleksibilitet og utholdenhet. Dette er ikke det samme som å sette sammen fire fantastiske musikere til å spille kvartetter, sier hun.

Berit Cardas er en av Opus13s mentorer og har fulgt utviklingen deres som kvartett. Hun mener de har noe som er vanskelig å finne – nemlig hverandre. Foto: Anna Julia Granberg

Å spille kvartettmusikk på Opus13s nivå består av å finne en felles musikalsk motivasjon, mener Cardas, i tillegg til å være et knirkefritt samspill:

– Det er et samspill hvor ikke to toner er usammen, ikke en akkord på snei, ikke en frase spriker i hver sin retning. Med andre ord lista er lagt så høyt at de fleste bare marsjerer lykkelig uvitende under den. De er på olympisk nivå!, sier hun og legger til:

– I tillegg er det det sosiale, lagspillet. Tenk så ensomt det ville vært i Banff om det var en solistkonkurranse! Kvartett er rett og slett fire ganger så moro.

– Stor inspirasjon for andre

Sigmund Tvete Vik er festivalsjef og gründer av Trondheim kammermusikkfestival, så vel som TICC (Trondheim International Chamber Music Competition). 

Han er imponert over hva gruppen hva gruppen har oppnådd og håper det vil bli et springbrett for en stor internasjonal karriere.

– Det er en fantastisk prestasjon å få 2.pris i Banff! Gratulerer til Opus13, men også til lærere og mentorer som har inspirert dem til å spille kammermusikk på dette nivået, sier han.

Festivalsjef Sigmund Tvete Vik tror dette kan bli et springbrett for en internasjonal karriere. Han tror publikum i Trondheim også har veldig lyst til å høre dem om ikke lenge. Foto: Privat.

Hva betyr dette for norsk musikkliv?

– Jeg tror dette vil bli til stor inspirasjon for andre unge musikere. Opus 13 viser at det går an å satse 100% på å spille strykekvartett – og lykkes! Det flotte resultatet i Banff kan godt være starten på en stor internasjonal karriere.

Tekst: Øyvind Hamre


FAKTA OM OPUS13

  • Ble dannet på Barratt Due musikkinstitutt i 2014.
  • Består av Sonoko Miriam Welde, Edvard Erdal, Michael Andreas Grolid og Daniel Thorell. (Thorell tok over på cello etter Frida Skaftun etter 2019) 
  • Tok navnet sitt etter den første konserten de spilte sammen, Mendelssohns  strykekvartett i a-moll, Opus 13. 
  • I 2017 og 2018 var de med i Crescendos mentorprogram for unge kammergrupper, hvor de hadde konserter under Festspillene i Bergen sammen med bl.a. Vertavokvartetten og fikk instruksjon fra Alisa Weilerstein og Jonathan Biss.
  • Har fått undervisning av flere av verdens ledende kammermusikere, blant annet medlemmer av Vertavokvartetten, Belcea Quartet, Quatuor Ébène, Artemis Quartett, Oslo Strykekvartett og Quatuor Mosaïques.
  • ​​Mottok tidlig støtte og fikk konserterfaring fra Oslo Quartet Series sitt talentutviklingsprogram. I januar 2022 debuterte de på Oslo Quartet Series med et spennende program med verker av Haydn, Brahms og Adès.
  • Vant 2. pris i den internasjonale kvartettkonkurransen i Banff, Canada i 2022.

Samarbeidspartnere